۰ نفر

پاسخ ایران به ادعای امارات درباره جزایر سه‌ گانه

۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۱۵
کد خبر: 566375
پاسخ ایران به ادعای امارات درباره جزایر سه‌ گانه

هیات جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد جزایر ایرانی ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ بخش جدایی‌ناپذیر خاک ایران بوده‌اند و هرگونه ادعای خلاف آن به‌طور قاطع رد می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین ،  متن کامل پاسخ هیات جمهوری اسلامی ایران به اظهارات نماینده امارات در نشست عالی رتبه هفتاد و ششمین اجلاسیه مجمع عمومی سازمان ملل که توسط یکی از دیپلمات‌های ایران قرائت شد، به شرح زیر است:

«مایلم به ادعاهای بی‌اساس نماینده امارات متحده عربی علیه تمامیت ارضی کشورم در ارتباط با جزایر ایرانی ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ پاسخ دهم. جمهوری اسلامی ایران موضع ثابت و اصولی خود را تکرار می‌کند که وجود چنین اختلافی بین ایران و امارات را به رسمیت نمی‌شناسد. این سه جزیره بخش جدایی‌ناپذیر خاک ایران بوده‌اند و هرگونه ادعای خلاف آن بطور قاطع رد می‌شود.

با این وجود، و برای نشان دادن نهایت احترام خویش به اصل حسن همجواری، ایران همواره آمادگی خود را برای گفتگوی دوجانبه با امارات با هدف از بین بردن هرگونه سوء‌تفاهمی که ممکن است از طرف امارات بر سر جزیره ابوموسی وجود داشته باشد، اعلام کرده است.»

هیات جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ مجدد به اظهارات نماینده امارات در نشست مجمع عمومی و بکارگیری نام مجعول خلیج فارس مجددا بر ضرورت بکارگیری نام درست خلیج فارس تذکر داد.

هیات ایران پاسخ داد: «همچنین بایستی به نماینده امارات متحده عربی یادآوری شود که عبارت صحیح "خلیج فارس" از ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برای اشاره به پهنه آبی واقع در بین شبه جزیره عربستان و فلات ایران بکار برده می‌شده و این نام آن تا ابد همین خواهد ماند.»