۰ نفر

واشنگتن؛

برای مقابله با تروریسم در افغانستان نیاز به هماهنگی با طالبان نداریم

۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۴۷
کد خبر: 565546
برای مقابله با تروریسم در افغانستان نیاز به هماهنگی با طالبان نداریم

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) گفت کشورش به حملات هوایی در افغانستان ادامه خواهد داد و برای انجام این حملات این کشور نیازی به هماهنگی با طالبان نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کربی در یک نشست خبری گفت: وزارت دفاع آمریکا از قبل درباره حملات ضد تروریستی خود در افغانستان با نیروهای حاکم طالبان در این کشور شفاف سازی نخواهد کرد.

کربی گفت ما همه مجوزهای لازم را برای انجام عملیات هوایی مبارزه با تروریسم در اختیار داریم و مطمئن هستم چنین قابلیت هایی همچنان وجود خواهد داشت.

این مقام پنتاگون بدون اشاره به جزییات مسائل مربوط به حملات هوایی اظهار داشت اکنون نیازی به هماهنگی با طالبان نیست و انتظار نداریم که در آینده عملیات هوایی مبارزه با تروریسم نیازی به چنین هماهنگی هایی داشته باشد.

هفته نامه نیوزویک نوشت: هر چند که نیروهای نظامی آمریکا در پایان ماه آگوست(مرداد و شهریور) به طور کامل از افغانستان خارج شدند مقامات پنتاگون متعهد شده اند به حملات هوایی در این منطقه برای هدف قرار دادن داعش و القاعده ادامه دهند.

آمریکا به طور معمول قبل از انجام حملات ضد تروریستی در خارج از مرز این کشور از مقامات آن کشور اجازه می گیرد اما از زمان سقوط دولت افغانستان به دست نیروهای طالبان اکنون پنتاگون افغانستان را کشوری که «اساسا حریم هوایی آن آزاد است» قلمداد می کند.

کربی از بیان این که آیا طالبان به آمریکا برای انجام حملات در افغانستان مجوز داده یا نه، سخنی نگفت. وی با این حال اظهار داشت که هواپیماهای آمریکایی در انجام حملات از اقدامات دفاعی بیشتری استفاده خواهند کرد تا مانع هدف قرار گرفته شدن توسط نیروهای نظامی طالبان شوند.

وزارت دفاع آمریکا نگران آن است که پای تروریست ها به خاک افغانستان باز شود. با این حال حملات ضد تروریستی در افغانستان منجر به تلفات غیرنظامی گسترده ای در افغانستان شده که این امر اعتبار پنتاگون را زیر سوال برده است.

پنتاگون اذعان کرده که در حملات مرگباری که پیشتر به بهانه نابودی عناصر داعش انجام شد ولی عملا منجر به کشته شدن ۱۱ غیرنظامی از جمله هفت کودک شد، اشتباه شده است.

در زمان وقوع این حملات ارتش آمریکا که همزمان با خروج نیروهای آمریکایی انجام شد تهدیدهای تروریستی را تحت نظر داشت. این حمله باعث شد دولت جو بایدن در داخل تحت فشار انتقادها از جمله از سوی حزب جمهوریخواه و دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین این کشور قرار بگیرد. شمار غیرنظامیانی که در دولت ترامپ در افغانستان کشته شدند نسبت به دوران ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس جمهوری سلفش، ۳۳۰ درصد افزایش یافت.

فقط در سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۰۰ نفر از غیرنظامیان در حملات هوایی در افغانستان کشته شدند. گزارش جدید دانشگاه براون آمریکا نشان داده که این افزایش تلفات بیش از هر زمان دیگری از زمان آغاز جنگ افغانستان در سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ بوده است.