۰ نفر

انگلیس و آمریکا عامل تضعیف نظام منع اشاعه هسته ای

۲ مهر ۱۴۰۰، ۲۲:۳۵
کد خبر: 565370
انگلیس و آمریکا عامل تضعیف نظام منع اشاعه هسته ای

استاندارد‌های دوگانه آمریکا و انگلیس درباره مساله انتقال دانش هسته‌ای، باعث تضعیف تلاش‌های منع اشاعه هسته‌ای می‌شود.

به گزارش شبکه سی سی تی وی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، آمریکا و انگلیس را به تضعیف نظام منع اشاعه هسته ای متهم کرد. این گزارش می افزاید ژائو لیجیان روز جمعه اعلام کرد آمریکا و انگلیس به شکلی غیرمتعارف، استاندارد‌های دوگانه را درباره مساله انتقال دانش هسته‌ای اعمال کرده و تلاش‌های منع اشاعه هسته‌ای بین المللی را به شکلی جدی تضعیف می کنند. آمریکا، انگلیس و استرالیا روز ۱۵ سپتامبر از مشارکت امنیتی سه جانبه‌ای خبر دادند که بر اساس آن کشورهای انگلیس و آمریکا با ساخت ناوگانی از زیردریایی‌های هسته‌ای برای استرالیا موافقت کردند. بسیاری از کشور‌های جهان نگرانی شدید خود را نسبت به این اقدام اعلام کرده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این اقدام گفت: همکاری درخصوص فناوری زیردریایی هسته‌ای بین آمریکا، انگلیس و استرالیا خطری جدی برای اشاعه هسته‌ای است و روح معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) را نقض می‌کند. زیردریایی‌های هسته‌ای آمریکا از اورانیوم غنی شده با خلوص ۹۰ درصد و بیشتر استفاده می‌کند که مواد هسته‌ای درجه تسلیحاتی است. آمریکا و انگلیس، زیردریایی‌های هسته‌ای را به استرالیا که کشوری بدون سلاح هسته‌ای است صادر می‌کنند و این یعنی انتقال مواد هسته‌ای بسیار حساس و فناوری‌ها و تجهیزات مرتبط با آن. این درحالی است که ساز و کار پادمان‌های کنونی آژانس بین المللی انرژی اتمی نمی‌تواند به شکلی موثر تایید کند آیا استرالیا، اورانیوم غنی شده با درصد بالا را در تسلیحات هسته‌ای به کار می‌گیرد یا خیر. 

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ادامه داد: براساس معاهده ان پی تی، کشور‌هایی که سلاح هسته‌ای ندارند متعهد هستند سلاح هسته‌ای یا وسیله انفجاری هسته‌ای تولید نکرده یا تهیه نکنند، در عین حال کشور‌های مسلح به سلاح هسته‌ای نیز متعهد هستند به هیچ روشی، کشور‌های فاقد سلاح هسته‌ای را به تولید یا دستیابی به تسلیحات هسته‌ای یا وسیله‌های انفجاری هسته‌ای دیگر ترغیب و اغوا نکرده یا به آنها در این مسیر کمک نکنند. ژائو لیجیان گفت:" همکاری بین این سه کشور یک بار دیگر ثابت کرد آمریکا و انگلیس به شکلی گستاخانه استاندارد‌های دوگانه را درباره مساله صادرات هسته‌ای در پیش گرفته اند که به شدت تلاش‌های منع اشاعه تسلیحات بین المللی را تضعیف می‌کند. تصمیم استرالیا برای استفاده از زیردریایی‌های هسته ای، به معاهده منطقه آزاد عاری از سلاح هسته‌ای در جنوب اقیانوس آرام صدمه می‌زند، و تلاش‌های کشور‌های «آ سه آن» را برای ایجاد منطقه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای در جنوب شرق آسیا تضعیف کرده و به شدت به صلح و ثبات منطقه صدمه می‌زند. 

در این میان، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز از تصمیم استرالیا در خصوص ترک توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با یک شرکت فرانسوی به‌شدت انتقاد کرد. لودریان گفت: «این واقعاً خنجر از پشت است. ما با استرالیا رابطه مبتنی اعتماد برقرار کرده‌ایم. این اعتماد تضعیف شده است و امروز من از فسخ این قرارداد ناخرسند هستم». با این حال یک مقام کاخ سفید روز پنجشنبه به «خبرگزاری فرانسه» گفت، واشنگتن پیش از اعلام این معاهده همکاری، با مقامات ارشد پاریس در این‌ باره گفتگو کرده بود.