۰ نفر

بلینکن ادعای آمادگی آمریکا برای بازگشت به مذاکرات وین را تکرار کرد

۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۳۰
کد خبر: 565249
بلینکن ادعای آمادگی آمریکا برای بازگشت به مذاکرات وین را تکرار کرد

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ادعای آمادگی واشنگتن برای بازگشت به وین و ادامه مذاکرات را تکرار کرد و بدون اشاره به نقض برجام از سوی واشنگتن، توپ را همچنان در زمین ایران انداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وزیر خارجه آمریکا در نشستی خبری در نیویورک افزود: راب مالی نماینده ویژه ما در امور ایران نیز این هفته اینجا (نیویورک) بود و چند روز بسیار پربار و سودمند در نیویورک داشت و حالا به واشنگتن بازگشته است.
بلینکن مدعی شد: هنوز توافقی از سوی ایران برای بازگشت به گفتگوهای وین نداریم. ما به طور کامل آمادگی آن را داریم که به وین بازگشته و مذاکرات را ادامه دهیم.
 وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود اضافه کرد که سوال این است که آیا ایران آماده انجام چنین کاری است و اگر هست در چه زمانی.
این مقام آمریکایی مدعی شد ما بسیار صادق و استوار مسیر دیپلماسی معنادار را برای بازگشت متقابل به برجام دنبال کرده‌ایم و طیف کاملی از نگرانی‌هایی را که ما و خیلی کشورها در مورد ایران دارند، بررسی کنیم.
بلینکن اظهار داشت که هنوز باور داریم بازگشت دو طرفه به اجرای تعهدات برجامی در راستای منافع ما و بهترین گزینه در دسترس است تا بتوان برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرد.
وی در عین حال تهدید کرد همان طور که چند بار اخیرا گفته‌ام امکان بازگشت دوطرفه به اجرای تعهدات ابدی نیست و چالش کنونی این است که با گذشت هر روز و آن گونه که ایران به فعالیت‌هایی ادامه می‌دهد که طبق تعهدات این توافق نیست.
وزیر خارجه آمریکا بار دیگر ادعاهای واشنگتن درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را تکرار کرد و با فرافکنی مدعی شد ما به نقطه‌ای در آینده خواهیم رسید که بازگشت دوطرفه به برجام، منافع آن توافق را باز نمی‌گرداند، چرا که ایران بیش از حد در برنامه خود پیشرفت کرده و با بازگشت به برجام، قابل برگشت نیست.
بلینکن مدعی شد این چیزی است که شرکا و متحدان ما نیز می‌دانند و با آن موافق هستند. سوال این است که آیا ایران آماده بازگشت و حضور معنادار در این گفتگوهاست که ما منتظر پاسخ در این مورد هستیم.
 ادعاهای بلینکن در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک تاکید کرد ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: متاسفانه رفتار و سیاست‌های دولت بایدن تاکنون در رابطه با ایران و برجام غیرسازنده بوده است. بایدن با وجود آنکه به صورت زبانی از سیاستهای ترامپ انتقاد کرده اما  در عمل در قبال ایران همان سیاست‌ها را دنبال می کند.
وزیر خارجه ایران در ادامه ضمن تقدیر از تلاش های بورل برای پیگیری روند مذاکرات، اظهار داشت: اگر آمریکایی ها فکر می کنند با اعمال فشار علیه ایران نتیجه می گیرند صد در صد اشتباه می کنند. مردم ایران نشان داده اند به فشار و تهدید پاسخ سخت می دهند. سه کشور اروپایی بجای فشار به آمریکای ناقص برجام برای بازگشت به تعهداتش، مدام خواستار  تعجیل ایران به انجام مذاکرات هستند.
وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: همه طرف ها باید بدانند، برجام می‌بایست برای ایران نتایج ملموس داشته باشد و در عمل، برداشتن تحریم‌های غیرقانونی را ببینیم. همه طرف‌ها باید عملا با برداشتن گام‌های محکم پایبندی خودشان را به برجام ثابت کنند. این وضعیت غیرقابل قبول است که آمریکا از یک طرف گاهی حرفهای مثبت میزند و از طرف دیگر تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می کند.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: اگر دیگران به تعهدات خودشان برگردند و راستی آزمایی شود ما نیز آمادگی داریم اقدامات جبرانی خود را متوقف کنیم. این کار سختی نیست که آمریکاییها به تعهدات خودشان بر اساس برجام عمل کنند و سه کشور اروپایی به بی عملی خود پایان دهند.