۰ نفر

هایکو ماس؛

زمان رو به اتمام است؛ ایران زودتر به میز مذاکره برگردد

۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۰۹
کد خبر: 564505
زمان رو به اتمام است؛ ایران زودتر به میز مذاکره برگردد

وزیر خارجه آلمان ضمن ارائه توضیح در خصوص سفر به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به ایران هشدار داد که درباره توافق هسته‌ای، زمان رو به اتمام است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان بدون اشاره به ادامه نقض عهدهای برلین و دیگر کشورهای غربی در خصوص توافق هسته‌ای برجام از ایران خواست به سرعت به میز مذاکره برگردد.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آلمان، «هایکو ماس» وزیر خارجه این کشور پیش از ترک برلین به مقصد نیویورک برای حضور در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره این سفر یک بیانیه صادر کرد.

وزیر خارجه آلمان در بخشی از این بیانیه درباره ایران و مذاکرات در خصوص توافق هسته‌ای برجام سخن گفت و بار دیگر موضع طلبکارانه برلین را تکرار کرد.

هایکو ماس ادعا کرد: «در خصوص توافق هسته‌ای با ایران، زمان رو به اتمام است. دعوت از تهران برای بازگشت به مذاکرات درباره برجام را نمی‌توان به طور نامحدود تمدید کرد. دولت جدید اکنون باید سریع راه خود را برای بازگشت به میز مذاکره بیابد. ما همچنین در روزهای آینده درباره این موضوع مذاکره خواهیم کرد».

اظهارنظر وزیر خارجه آلمان درباره ایران در شرایطی انجام شده که این کشور غربی عضو برجام به همراه فرانسه و انگلیس، به رغم اعلام کلامی پایبندی به مفاد این توافق هسته‌ای اقدام عملی برای اجرای تعهداتشان به ویژه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام انجام نداده‌اند.

پیش از این «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه از احتمال برگزاری نشستی با ایران درباره توافق هسته‌ای، در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خبر داد.

 لودریان بامداد سه‌شنبه طی نشست خبری در مقر سازمان ملل در این‌باره گفت: «حضور ایران در اجلاس بغداد نشانه مثبتی بود و ما در این هفته جلسه‌ای درباره توافق هسته‌ای ایران برگزار می‌کنیم. من این هفته در سازمان ملل با وزیر امور خارجه ایران دیدار خواهم کرد. این دیدار که شامل تمام طرف‌های برجام بجز آمریکا خواهد بود، با هدف ایجاد حرکت مثبت برای از سرگیری مذاکرات [وین] است».

به رغم این اظهارنظر صریح وزیر خارجه فرانسه، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که کشورهای ۱+۴ هیچ نشستی با ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نخواهند داشت (جزئیات بیشتر).