۰ نفر

پس از سرکوب ناوالنی؛

حزب حامی پوتین در شرف پیروزی در انتخابات مجلس دوما قرار دارد

۲۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۴۸
کد خبر: 563627
حزب حامی پوتین در شرف پیروزی در انتخابات مجلس دوما قرار دارد

مردم روسیه امروز (یکشنبه) در آخرین روز از انتخابات سه روزه مجلس دومای روسیه به پای صندوق‌های رای رفته‌اند؛ انتخاباتی که انتظار می‌رود پس از سرکوب گسترده جنبش منتقد کرملین و ممنوعیت مخالفان از شرکت در رای‌گیری، حزب حاکم روسیه در آن پیروز شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پیروزی مورد انتظار حزب حاکم "روسیه متحد" در انتخابات مجلس دوما، توسط کرملین به عنوان اثبات حمایت از ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور به رغم نارضایتی‌هایی که در پی سال‌ها تزلزل استانداردهای زندگی به وجود آمده، استفاده خواهد شد.

براساس نظرسنجی‌های دولتی، حزب "روسیه متحد" که از رییس جمهور ۶۸ ساله این کشور حمایت می‌کند با کاهش میزان محبوبیت مواجه است اما همچنان نسبت به رقبای خود در این انتخابات یعنی حزب "کمونیست" و حزب ناسیونالیست "لیبرال دموکرات روسیه" که اغلب از کرملین حمایت می‌کنند، محبوب‌تر است.

حزب حاکم "روسیه متحد" تقریبا سه چهارم از ۴۵۰ کرسی مجلس دوما را در اختیار دارد. این تسلط سال گذشته به کرملین کمک کرد تا اصلاحات قانون اساسی را تصویب کند و به پوتین اجازه دهد تا پس از سال ۲۰۲۴ برای دو دوره دیگر در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود و به صورت بالقوه تا سال ۲۰۳۶ در راس قدرت بماند.

در پیامی که وبلاگ الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه و منتقد اصلی کرملین خطاب به طرفدارانش منتشر کرده، آمده است: اگر حزب "روسیه متحد" در انتخابات مجلس دوما پیروز شود، کشور ما باید انتظار پنج سال دیگر فقر، پنج سال دیگر سرکوب و پنج سال دیگر شکست را داشته باشد.

پس از آنکه جنبش ناوالنی در ژوئن سال جاری میلادی به عنوان یک جنبش افراطگرا ممنوع اعلام شد، متحدان ناوالنی از نامزدی در این انتخابات منع شدند. برخی دیگر از چهره‌های اپوزیسیون مدعی هستند که هدف حقه‌های کثیف انتخاباتی قرار گرفته‌اند یا اجازه رقابت به آنها داده نشده است.

این در حالی است که کرملین سرکوب با انگیزه سیاسی را رد کرده و تاکید دارد که افراد به خاطر نقض قانون تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند. کرملین و حزب حاکم "روسیه متحد" داشتن هر گونه نقش در روند ثبت‌نام نامزدهای انتخابات را رد می‌کنند.

از زمان آغاز این روند رای‌گیری در روز جمعه، شرکت‌های گوگل و اپل، اپلیکیشن "رای‌گیری هوشمند" ناوالنی را از پلتفورم‌هایشان حذف کرده‌اند. فعالان این دو غول تکنولوژی را به سر خم کردن در برابر فشارها متهم می‌کنند.

این انتخابات تا ساعت ۱۸ امروز به وقت گرینویچ ادامه خواهد داشت و پس از آن پایگاه‌های رای‌گیری بسته خواهند شد. این آخرین رای‌گیری پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است. پوتین هنوز اعلام نکرده که قصد نامزدی در این انتخابات را دارد یا خیر.

در مسکو، اپلیکیشن "رای‌گیری هوشمند" ناوالنی به طرفداران خود پیشنهاد داده که به سیاستمدارانی چون "میخائیل لوبانوف" از حزب کمونیست رای دهند. لوبانوف از این کمپین ناوالنی استقبال کرد و حزب حاکم "روسیه متحد" را به باد انتقاد گرفت.

لوبانوف گفت: مردم این نابرابری‌های آشکار را می‌بینند، آنها تاثیرات سیاست اقتصادی و موج سرکوب را حس می‌کنند و در نتیجه با نارضایتی پاسخ می‌دهند.

در یکی از پایگاه‌های رای‌گیری در منطقه لوبانوف، سه تن اعلام کردند که به حزب حاکم "روسیه متحد" رای دادند و سه تن دیگر اعلام کردند که به حزب کمونیست رای دادند.

یکی از ساکنین مسکو که خود را تنها با نام کوچک "آناتولی" معرفی کرد، گفت: من به حزب روسیه متحد رای دادم چرا که به سیاست خارجی قوی روسیه و تلاش‌های پوتین برای احیای جایگاه بحق روسیه افتخار می‌کنم. کشورهایی چون آمریکا و انگلیس در حال حاضر کم و بیش به ما همانند موقعی که در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی به جماهیر شوروی احترام می‌گذاشتند، احترام می‌گذارند. انگلوساکسن‌ها تنها زبان زور را می‌فهمند.

اما دیگر رای‌دهندگان در یکی از پایگاه‌های رای‌گیری در مسکو با جمعیتی برابر با بیش از ۱۲.۵ میلیون تن، خشم خود را نسبت به حزب حاکم "روسی متحد" ابراز کردند.

"رومن مالاخوف" که به حزب کمونیست رای داده، گفت: من همیشه مخالف حزب روسیه متحد هستم. آنها هیچ کاری را به خوبی انجام نداده‌اند.