۰ نفر

رییسی در جمع مردم شهر کولاب؛

ارتباط ایران و تاجیکستان قلبی و فرهنگی است / اراده ما توسعه و تعمیق روابط با تاجیکستان در همه زمینه ها است

۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۴۰
کد خبر: 563382
ارتباط ایران و تاجیکستان قلبی و فرهنگی است / اراده ما توسعه و تعمیق روابط با تاجیکستان در همه زمینه ها است

رییس جمهور با بیان اینکه دو ملت ایران و تاجیکستان اشتراکات فراوانی از جمله زبان، فرهنگ و دین مشترک دارند، گفت: ارتباط ما فراتر از مسائل سیاسی است و دو کشور ارتباط عمیق قلبی و فرهنگی دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در آخرین مرحله از سفر سه روزه به کشور تاجیکستان، به منظور زیارت آرامگاه میر سیدعلی همدانی و دیدار با مردم کولاب، دقایقی قبل وارد این شهر شد. آیت‌الله رییسی در بدو ورود به کولاب از سوی جمعی از جوانان و نوجوانان این شهر با اجرای سرود و موسیقی محلی مورد استقبال قرار گرفت، استاندار و جمعی از مقامات استانی نیز در مراسم رییس جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند. رییسی دقایقی در جمع استقبال‌کنندگان حضور یافته و از آنان تشکر کرد.

رییسی مرقد میرسیدعلی همدانی را زیارت کرد

رییس جمهور پس از مراسم استقبال به منظور زیارت میرسیدعلی همدانی عازم آرامگاه وی شد. میرسید علی همدانی ۱۲ رجب ۷۱۴ هجری قمری در همدان متولد شد و در ذیحجه ۷۸۶ هجری قمری درگذشت. میرسیدعلی همدانی از جمله شخصیت های معنوی مورد احترام در تاجیکستان و شبه قاره هند است. وی حافظ قرآن کریم بود و گسترش بسیاری از هنرهای قرون گذشته در منطقه کشمیر را با نام سید علی همدانی پیوند می دهند؛ هنرهایی مانند شالبافی، بافندگی، سفالگری و خوش نویسی از بازمانده های میراث شاه همدان و ۷۰۰ همراه هنرمند او به شمار می آید.

رییس جمهور سپس از موزه این مجموعه بازدید و دفتر یادبود آن را امضا کرد.

در هنگام بازدید دکتر رییسی از بخش‌های مختلف این مجموعه، تعدادی از پیروان میرسیدعلی با پوشش مخصوص خود، روایتی از زندگی و سلوک او را در قالب شعرخوانی اجرا کردند.

در مسیر عزیمت آیت‌الله رییسی از فرودگاه به آرامگاه میرسیدعلی گروه‌های مختلف  مردمی که در جای‌جای مسیر اجتماع کرده بودند، از رییس جمهوری اسلامی ایران استقبال کردند.

دو ملت ایران و تاجیکستان اشتراکات فراوانی دارند

سید ابراهیم رییسی در آخرین مرحله از سفر سه روزه به کشور تاجیکستان پس از زیارت مرقد سید میرعلی همدانی در شهر کولاب، طی سخنان کوتاهی درجمع استقبال کنندگان و مردم این شهر، اظهار داشت: اراده ما گسترش و توسعه روابط با تاجیکستان در همه زمینه ها است.

رییسی با بیان اینکه می دانیم دل شما با انقلاب اسلامی ایران است و با شخصیت امام خمینی(ره) و رهبر بزرگ انقلاب اسلامی، آشنا هستید، گفت: از اینکه توفیق ملاقات با شما مردم خوب و زیارت  مزار سید جلیل‌القدری که چهره خداشناس، مردمی، خدمتگزار به مردم بوده است برای من بدست آمد، بسیار خوشحال هستم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: با مردم خوب تاجیکستان ارتباط بسیار عمیق قلبی و فرهنگی داریم و این ارتباط فرهنگی بین ما و شما سرمایه بزرگی است که ان‌شاء الله روز به روز افزوده شود.

رییسی در پایان سخنان خود در جمع مردم شهر کولاب و در پایان سفر سه روزه به کشور تاجیکستان از رییس مجلس تاجیکستان که وی را در سفر به کولاب همراهی کرد و همچنین از مقام های محل این شهر تشکر کرد.