۰ نفر

فرانسه برگزاری یک جشن مشترک در آمریکا را لغو کرد

۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۲۰
کد خبر: 563042
فرانسه برگزاری یک جشن مشترک در آمریکا را لغو کرد

فرانسه برگزاری یک جشن مشترک در سفارت خود در آمریکا را لغو و اعلام کرد که این جشن با هدف تقویت اتحاد بوده اما برگزاری این جشن با توجه به توافق اخیر آمریکا با استرالیا، مسخره به نظر می‌آید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در پی اعلام توافقنامه همکاری دفاعی جدید میان آمریکا، انگلیس و استرالیا که روز پنجشنبه از آن رونمایی شد، جشنی مشترک میان فرانسه و آمریکا که قرار بود در سفارت فرانسه در واشنگتن برگزار شود لغو شد.

این جشن به مناسبت یادبود دویست و چهلمین سالگرد نبرد «کیپ» قرار بود روز جمعه در سفارت فرانسه برگزار شود. همچنین بخشی از این جشن قرار بود در بندر مریلند آمریکا انجام شود.

یک مقام که خواست نامش منتشر نشود روز پنجشنبه به روزنامه نیویورک تایمز گفت که این جشن برگزار نخواهد شد و افسر ارشد نیروی دریایی فرانسه که برای شرکت در این مراسم به آمریکا سفر کرده بود به پاریس بازخواهد گشت.

این مقام اضافه کرد: «در حالی که این مراسم با هدف تقویت اتحاد آمریکا و فرانسه قرار بود برگزار شود با توجه به همکاری امنیتی جدیدی که امضا شده، برگزاری این مراسم مسخره به نظر می‌آید».

سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا بامداد روز پنجشنبه توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند. برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی کمک خواهد شد.

برخی رسانه‌ها و تحلیلگران، هدف اصلی و پنهان از تشکیل این معاهده را تقابل با نفوذ روزافزون چین در شرق آسیا و دیگر مناطق جهان دانسته و تحلیل می‌کنند که این اقدام ممکن است واکنش پکن و کشورهای متحدش را در پی داشته باشد.

در این میان، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز از تصمیم استرالیا در خصوص ترک توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با این شرکت فرانسوی به‌شدت انتقاد کرد.

لودریان گفت: «این واقعاً خنجر از پشت است. ما با استرالیا رابطه مبتنی اعتماد برقرار کرده‌ایم. این اعتماد تضعیف شده است. و امروز من از فسخ این قرارداد عصبانی هستم».