۰ نفر

روسیه: احیای برجام، ارتباط ناگسستنی با رفع تمام تحریم‌ های مرتبط دارد

۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۱۰
کد خبر: 563041
روسیه: احیای برجام، ارتباط ناگسستنی با رفع تمام تحریم‌ های مرتبط دارد

نماینده روسیه در مذاکرات وین ضمن تاکید بر لزوم رفع تمام تحریم‌های مرتبط با برجام به‌منظور احیای توافق هسته‌ای ایران، لازمه این امر را شروع هرچه سریعتر گفت‌وگوهای وین دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، امروز (جمعه) بر لزوم رفع کامل تحریم‌های هسته‌ای ایران تاکید کرد.

اولیانوف در صفحه توئیتر خود نوشت: «احیای توافق هسته‌ای، ارتباط جدایی ناپذیری با برداشتن تمام تحریم‌های مرتبط با برجام دارد. این مساله‌ای است که ناگفته پیداست».

وی در پاسخ به اظهار نظر یکی از کاربران توئیتر مبنی بر اینکه اگر دولت «جو بایدن» رییس‌جمهور کنونی آمریکا تحریم‌های هسته‌ای دوران «دونالد ترامپ» را لغو نکند پس در واقع آنها را تایید کرده، گفت: «برای اینکه این اتفاق بیافتد (لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران)، لازم است بدون وقفه مذاکرات وین را شروع کرده و آن را با موفقیت تکمیل کنیم. امر دوم، کار آسانی نیست ولی شدنی است».

دور ششم مذاکرات وین به منظور احیای برجام روز شنبه ۲۲ خرداد ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد و همان روز عباس عراقچی در اظهاراتی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعاً توافق نخواهد کرد. با این حال، تاریخ شروع دور هفتم این مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به تعهدات کامل ذیل برجام بازگردند، حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

اولیانوف پیش از این با بیان اینکه گفت‌وگوها درباره ایران در شورای حکام در فضایی حرفه‌ای و کاری پیش می‌رود، گفت بسیاری از اعضا بر لزوم تداوم مذاکرات وین تاکید کردند.