۰ نفر

تاکید چین بر هماهنگی با ایران در خصوص کمک به افغانستان

۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۰۰
کد خبر: 563037
تاکید چین بر هماهنگی با ایران در خصوص کمک به افغانستان

وزیر خارجه چین در حاشیه اجلاس شانگهای بر هماهنگی پکن، تهران، مسکو و اسلام آباد برای کمک به افغانستان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، در دیدار با وزرای خارجه روسیه، ایران و پاکستان گفت: چین آماده است تا هماهنگی خود را با روسیه، ایران و پاکستان برای ایفای نقش سازنده در جلوگیری از هرج و مرج، مبارزه با تروریسم و برقراری صلح در افغانستان افزایش دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، وزارت امور خارجه چین به نقل از وانگ یی اعلام کرد: "چهار کشور باید ارتباطات و هماهنگی خود را تقویت کنند، به اتفاق آرا عمل کنند، باعث ایجاد نفوذ مثبت شده و در ایجاد ثبات در افغانستان نقش سازنده ایفا کنند. "

وی در ادامه گفت: چین آماده است با روسیه، ایران و پاکستان و دیگر کشور‌های منطقه همکاری کند تا در جلوگیری از هرج و مرج، حفظ ثبات، مقاومت در برابر تروریسم و خشونت و همچنین بازگرداندن صلح به افغانستان و ایجاد صلح پایدار در منطقه نقش سازنده ایفا کند. "

وی بر اهمیت ارائه کمک به افغانستان در ادغام با دستور کار همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای تاکید کرد. وانگ یی گفت: "در دراز مدت می‌توانیم به افغانستان کمک کنیم تا به تدریج پتانسیل خود را توسعه داده و در همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای ادغام شود، فقر را از بین ببرد و به توسعه اقتصادی برسد. "

گروه طالبان پس از اعلام خروج نیرو‌های آمریکایی، عملیات گسترده‌ای را برای کنترل افغانستان آغاز کرد. اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در ۱۵ اوت کناره گیری کرد و کشور را ترک کرد. طالبان بدون مواجهه با مقاومت وارد کابل پایتخت شد. در ماه سپتامبر، طالبان اعلام کرد که کل شهر‌های افغانستان تحت کنترل آن‌ها است و یک دولت موقت تشکیل داد.