۰ نفر

رییسی در جمع ایرانیان مقیم تاجیکستان؛

از فعالیت شرکت های ایرانی در خارج از کشور حمایت می کنیم / ایرانیان در هر جای دنیا نماد عظمت کشور هستند

۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۴۳
کد خبر: 562968
از فعالیت شرکت های ایرانی در خارج از کشور حمایت می کنیم / ایرانیان در هر جای دنیا نماد عظمت کشور هستند

آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور، شامگاه پنجشنبه در پایان اولین روز سفر به تاجیکستان با حضور در اجتماع ایرانیان مقیم در سفارت ایران، با بیان اینکه ایرانیان در هر جای دنیا سفیران ایران و نماد عظمت کشور هستند، گفت: اگر چه دشمن سعی کرده در مسیر پیشرفت ملت ایران مانع ایجاد کند، اما ملت ایران نشان داده با عزم و اراده ای راسخ همه موانع را از سر راه رشد و تعالی خود کنار می‌زند.

به گزارش اقتصادآنلاین، رییس جمهور ایرانیان خارج از کشور را فرصت و ظرفیتی گرانبها در مسیر پیشرفت ایران اسلامی توصیف کرد و افزود: ایرانیان عزیز خارج از کشور همواره تلاش کرده اند، میهن شان را در حوزه های اقتصادی، علمی، فنی و مهندسی از داشته ها و توانمندی هایشان بهره مند کنند.

 رییسی با تاکید بر اینکه باید در عمل به ظرفیت ایرانیان خارج از کشور توجه کرد و آن را در خدمت پیشرفت و گسترش ارتباطات کشور قرار داد، اظهار داشت: این ظرفیت می تواند در حوزه های مختلف نقش آفرین بوده و تبدیل به دارایی های ماندگاری برای کشور شود. دستگاه های مسئول باید زمینه لازم برای این مهم را در کشور تمهید کنند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه کشورهای همسایه و به ویژه کشورهایی که دارای حوزه تمدنی مشترک با ایران هستند، ترجیح می دهند ارتباط خود را با ایران در همه حوزه ها گسترش دهند، تصریح کرد: درست است که مسئولیت بخش رسمی و سازمانی برقراری و توسعه ارتباطات خارجی کشور با وزارت امور خارجه و سفارتخانه های ایران است، اما ایرانیان خارج از کشور از جمله در تاجیکستان نقش موثر و مهمی در گسترش و تعمیق روابط ایران با سایر کشورها دارند.

آیت الله رییسی فعال شدن و رونق یافتن صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای همسایه و منطقه را جزو برنامه های اصلی و اولویت دار دولت سیزدهم برشمرد و خاطرنشان کرد: صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر و به خصوص همسایگان می تواند عامل مهمی در ارتقای سطح روابط خارجی کشورمان باشد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه همه دستگاه های مسئول باید برای تسهیل زمینه صادرات کالا و خدمات ایرانی تمام تلاش خود را به کار گیرند، گفت: در کنار تلاش برای تسهیل زمینه صادرات، باید مراقب بود کالای بی کیفیت و یا حتی کم کیفیت از ایران صادر نشود چرا که کالای ایرانی باید معرف دقت، سلامت کاری و توانمندی ایران باشد.

 رییسی با بیان اینکه هیچ کشوری توسعه نیافته، الا اینکه سیاست خارجی و وزارت خارجه آن در خدمت صادرات محصولات و خدمات آن کشور قرار گرفتند، اضافه کرد: یکی از مهمترین الزامات پیشرفت کشور این است که وزارت امور خارجه، اولویت خود را دیپلماسی اقتصادی بداند.

رییس جمهور اظهار داشت: وزارت امور خارجه باید در شناسایی بازارهای هدف کالا و خدمات ایرانی فعال شود و مسیر رسیدن به آن را تسهیل کند. استان های مرزی کشور نیز در این زمینه ماموریتی مضاعف بر عهده دارند چرا که کالا و خدمات ایرانی به ویژه در کشورهای همسایه طرفداران زیادی دارد.

آیت الله رییسی با اشاره به ایجاد معاونتی برای اقتصاد و دیپلماسی اقتصادی از سوی وزیر امور خارجه تصریح کرد: دولت سیزدهم برای فعال کردن دیپلماسی اقتصادی برنامه دارد و از این پس میزهای اقتصادی فعال و فعال تر می شود و کار توسعه بازارهای صادراتی و تقویت تعاملات اقتصادی کشور را به شکل جدی و عملیاتی پیش می بریم و موانع برطرف خواهد شد.

رییس جمهور، در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امروز بستر برای سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور در بخش های مختلف مهیاست و امنیت سرمایه و سرمایه گذار کاملا تضمین شده است، خاطرنشان کرد: امنیت «سرمایه گذاری» در گرو امنیت «سرمایه» و امنیت «سرمایه گذار» است که هر دو در دولت سیزدهم تضمین شده است و زمینه سرمایه گذاری ایرانیان در داخل کشور را به طرق مختلف از جمله تسهیل و تسریع صدور مجوزها فراهم کرده و از فعالیت شرکت های ایرانی در خارج از کشور حمایت می کنیم.

پیش از سخنان رییس جمهور صابری سفیر کشورمان در تاجیکستان در سخنانی با اشاره به اشتراکات عمیق تاریخی، فرهنگی و تمدنی ایران و تاجیکستان به انعقاد بیش از ۱۷۰ توافقنامه همکاری بین تهران و دوشنبه اشاره کرد و گفت: با وجود مصادیق خوب همکاری اقتصادی بین دو کشور، زمینه ها و ظرفیت های فراوانی برای ارتقای سطح مناسبات اقتصادی، فرهنگی و فنی بین ایران و تاجیکستان وجود دارد.

همچنین سه تن از ایرانیان حاضر در مراسم در سخنانی به بیان دیدگاه ها و نظرات خود درباره زمینه ها و راهکارهای توسعه روابط دوجانبه به ویژه با استفاده از توان و ظرفیت های بخش خصوصی پرداختند.