۰ نفر

زاخارووا؛

نتیجه ماموریت آمریکا در افغانستان صفر است

۲۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۱۰
کد خبر: 562932
نتیجه ماموریت آمریکا در افغانستان صفر است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن تاکید بر نقش پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای دراتحاد کشورهای منطقه، اعلام کرد که اشغالگری نظامی آمریکا در افغانستان، برای خودش و دنیا مشکل ساز شده است.

به گزارش تاس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز پنجشنبه طی سخنانی در شبکه اول تلویزیون روسیه اعلام کرد که اقدامات آمریکا در افغانستان نه تنها باعث ایجاد مشکلات عظیمی برای خود واشنگتن شده، بلکه کشورهای دیگر را نیز بی نصیب نگذاشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر؛ زاخارووا در همین رابطه گفت: نتیجه (مأموریت ایالات متحده در افغانستان) از نظر اهداف اعلام شده صفر است اما از نظر زندگی واقعی که واشنگتن باید به آن بازگردد، این نه تنها برای آنها (آمریکایی‌ها) بلکه برای همه ما در وهله اول یک مشکل بزرگ است.

وی ادامه داد: مذاکرات انجام شده در «دوشنبه» (پایتخت تاجیکستان) به این موضوع اختصاص داشت. CSTO (پیمان امنیت جمعی) و SCO (سازمان همکاری شانگهای) هستند که کشورهای منطقه را متحد می‌کنند. نه تنها کشورهای همسایه افغانستان، بلکه کل منطقه را.

پیشتر نیز «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در جریان برگزاری نشست مجازی سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO)، با اشاره به تحولات اخیر افغانستان، خروج نظامیان بیگانه از این کشور را که تحت رهبری آمریکا انجام گرفت، در بهترین حالت ممکن، «شتاب زده» توصیف کرد.

وی در این باره افزود: فضای پیرامون کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی نه تنها دستخوش بی ثباتی است بلکه با چالش‌های جدید و واقعاً جدی روبرو است که امنیت مان را به مخاطره می‌اندازد.

پوتین افزود: پیشتر، بلافاصله بعد از خروج شتاب زده نظامیان آمریکایی و متحدانشان از افغانستان و قدرت یابی طالبان، همگی توافق کردیم که در شرایط موجود، همکاری نزدیک میان اعضای پیمان امنیت جمعی بیش از پیش ضروری است.