۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تفکیک جنسیتی در دانشگاه های افغانستان / عدم تحقق وعده‌ های طالبان در مورد زنان

۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۳۹
کد خبر: 561957
تفکیک جنسیتی در دانشگاه های افغانستان / عدم تحقق وعده‌ های طالبان در مورد زنان

بر اساس اعلام طالبان از این پس سیاست تفکیک جنسیتی در تمام دانشگاه‌های افغانستان اجرا خواهد شد و دانشجویان باید با یک لباس فرم جدید در مراکز آموزشی حضور یابند.

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛ به گزارش فایننشال تایمز، به گفته عبدالباقی حقانی، وزیر آموزش عالی طالبان زنان می‌توانند تحصیل کنند، اما نه در کنار مردان. حقانی همچنین از مرور و بازنگری سرفصل‌های درسی در مداس و دانشگاه‌ها خبر داد. در زمان حکومت طالبان در سال‌های 1996 تا 2001، زنان و دختران از حضور در مدارس و دانشگاه‌ها منع شدند.

علی‌رغم اینکه در روزهای اخیر مقامات طالبان همواره تاکید کردند که از تحصیل و اشتغال زنان جلوگیری نخواهند کرد، اما از 15 آگوست که این گروه حکومت را در افغانستان به دست گرفت، از تمام زنان شاغل به جز آن‌هایی که در بخش بهداشت عمومی مشغول به کارند، خواسته شده تا زمان بهبود وضعیت امنیتی از کار دور بمانند.

سیاست‌های جدید طالبان در خصوص دانشجویان و دانش آموزان دختر نسبت به قبل از حکومت این گروه در افغانستان تغییرات زیادی کرده است. تا پیش از حکومت طالبان در ماه گذشته، دانشجویان دختر مجبور به رعایت قوانینی از جمله پوشیدن یک لباس مشخص در دانشگاه‌ها نبودند و مردان و زنان در کنار هم درس می‌خواندند.

بسیاری پیش بینی می‌کنند که قوانین جدید زنان را به تدریج از تحصیل محروم خواهد کرد، زیرا دانشگاه‌ها در افغانستان منابع و فضای لازم برای برگزاری کلاس درس بصورت جداگانه برای دختران و پسران را ندارند. اما در مقابل آقای حقانی تاکید کرده که معلم زن به اندازه کافی وجود دارد و در صورت مواجه با کمبود نیروی زن در بعضی شهرها از روش‌های جایگزین مانند استفاده از معلمان مرد برای آموزش از پشت پرده و یا فناوری استفاده خواهند کرد.

وزیر حکومت طالبان همچنین از بازبینی دروس تدریس شده در دانشگاه‎ها خبر داد. وی به خبرنگاران گفت: "طالبان می‌خواهد یک برنامه درسی معقول و اسلامی منطبق بر ارزش‌های اسلامی، ملی و تاریخی ایجاد کند که بتواند با کشورهای دیگر نیز رقابت کند."

از زمان برکناری طالبان از قدرت در سال 2001، پیشرفت‌های عظیمی در زمینه بهبود تحصیلات و میزان سواد در افغانستان، به ویژه برای دختران و زنان حاصل شده است.

بر اساس گزارش اخیر شاخه آموزشی سازمان ملل متحد، یونسکو، تعداد دختران در دبستان‌های افغانستان از تقریبا صفر به 2.5 میلیون نفر در 17 سال اخیر، یعنی در سال‌هایی که طالبان قدرتی در افغانستان نداشته، افزایش یافته است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد میزان سواد زنان در یک دهه تقریباً دو برابر شده و به 30 درصد رسیده است.

اما در حال حاضر نگرانی‌های بسیاری مبنی بر بازگشت افغانستان به دوران سیاه آموزش و پرورش خود وجود دارد. پس از تصرف افغانستان توسط طالبان، با وجود تاکیدهای مکرر طالبان بر تغییر سیاست‌های خود، به ویژه رویکرد خود نسبت به حق تحصیل و اشتغال زنان، بسیاری از زنان برجسته و مشهور این کشور از افغانستان فرار کردند. مهاجرت صحرا کریمی، کارگردان مشهور سینما افانستان به اوکراین تنها یکی از نمونه‌های فرار زنان از افغانستان است.

همچنین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی طالبان به وعده‌هایش در زمینه حقوق بشر، مدعی شد که این گروه از زمان به دست گرفتن قدرت، عملکردی مطابق با تعهداتش به ویژه در حوزه‌های مرتبط با حقوق زنان نداشته است.