۰ نفر

ردپای سعودی در حملات سال ۲۰۰۱

۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۰۴
کد خبر: 561845
ردپای سعودی در حملات سال ۲۰۰۱

همزمان با سالگرد ۱۱ سپتامبر، اف‌بی‌آی بخشی از اسناد محرمانه مربوط به این حملات را منتشر کرد. در این راستا پلیس فدرال آمریکا اولین سندی را که از طبقه‌بندی خارج شده و مربوط به تحقیقات درباره ادعاهای حمایت دولت عربستان از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ می‌شود، منتشر کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ این سند که در بیستمین سالگرد این حملات منتشر شده است، ارتباطات بین شهروندان سعودی در آمریکا و دو نفر از هواپیماربایان را تشریح می‌کند؛ اما شواهد روشنی مبنی بر حمایت دولت سعودی از این حملات ارائه نمی‌دهد.
 
این اسناد با دستور جو بایدن، در بیستیمن سالگرد این حمله منتشر شده است. این در حالی است که خانواده‌های قربانیان از مدت‌ها پیش خواستار انتشار این اسناد و فاش کردن نقش عربستان در این حملات بوده‌اند. در این شرایط سفارت عربستان در آستانه انتشار این اسناد از این موضوع استقبال کرد و بار دیگر هرگونه ارتباط بین دولت پادشاهی این کشور و هواپیماربایان را رد کرد.

در حملاتی که در یازدهم سپتامبر انجام شد، پانزده نفر از نوزده هواپیماربایی که در این عملیات شرکت داشتند تبعه عربستان بودند، اما دولت این کشور همواره گفته که نقشی در این حملات نداشته است. سند ۱۶صفحه‌ای اف‌بی‌آی که بخش‌های زیادی از متن آن برای انتشار عمومی سیاه شده، براساس گفت‌وگوها با منبعی است که هویتش مشخص نشده و روابط بین تعدادی از اتباع سعودی و دو نفر از هواپیماربایان به نام‌های نواف الحظمی و خالد المحضار را نشان می‌دهد. هواپیماربایان در سال ۲۰۰۰ به‌عنوان دانشجو وارد آمریکا شدند. درسند اف‌بی‌آی آمده که آنها از سوی فردی به نام عمر البیومی، خدمات و کمک‌های قابل توجهی دریافت ‌کردند. شاهدان گفته‌اند که او یکی از افرادی بود که با وجود آنکه در آن زمان دانشجو بود؛ اما به کنسولگری عربستان در لس‌آنجلس رفت‌وآمد می‌کرد. این منبع به اف‌بی‌آی گفته که بیومی موقعیت بسیار بالایی در کنسولگری داشت. در این سند آمده است: کمک بیومی به نواف الحازمی و خالد المحضار شامل ترجمه، مسافرت، اقامت و تامین مالی بود. در سند اف‌بی‌آی همچنین به ارتباط بین این دو هواپیماربا با فهد الثمیری، امام محافظه‌کار مسجد شاه فهد در لس‌آنجلس اشاره شده است. شاهدان و منابع او را دارای اعتقادات افراطی و تکفیری توصیف کرده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه می-نویسد که بیومی و ثمیری هفته‌ها قبل از حملات یازده سپتامبر خاک آمریکا را ترک کردند. این خبرگزاری همچنین به نقل از جیم کریندلر، یکی از وکلای قربانیان حملات یازدهم سپتامبر گفته است که انتشار این اسناد استدلال‌هایی را که ما در دعاوی مربوط به مسوولیت دولت عربستان در قبال حملات یازده سپتامبر مطرح کرده‌ایم، تایید می‌کند.

دولت‌های جورج بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ همگی به‌دلیل نگرانی‌های امنیت ملی از خارج کردن این اسناد از طبقه‌بندی خودداری کرده بودند. البته بایدن قول داده است که برخی از اسناد را که لطمه‌ای به امنیت ملی آمریکا وارد نمی‌کند از طبقه‌بندی محرمانه خارج شود و دردسترس همگان قرار گیرد.

درواقع جو بایدن، هفته گذشته دستور بررسی اسناد تحقیقاتی را داد و به مقامات گفت آنچه را می‌توانند طی ۶ماه آینده منتشر کنند. از مدت‌ها پیش گمانه‌زنی‌هایی درباره ارتباط رسمی عربستان با این حملات با توجه به تعداد اتباع این کشور که در این عملیات حضور داشتند و همچنین سابقه سعودی بن‌لادن رهبر پیشین القاعده وجود دارد. با این حال کمیسیون یازدهم سپتامبر مدرکی که حاکی از نقش دولت عربستان یا مقامات ارشد این کشور در این حملات باشد، پیدا نکرد.

آمریکا و عربستان مدت‌هاست که متحد یکدیگر هستند؛ هرچند که این روابط در مواردی با دشواری‌هایی همراه بوده است. اخیرا نیز جو بایدن دستور داده است که موشک‌های سپر دفاعی پاتریوت را از خاک عربستان خارج کنند و این اتفاق در شرایطی می‌افتد که عربستان در بحوبحه جنگ با یمن است و اخیرا نیز حملات موشکی و پهپادی یمن علیه عربستان افزایش یافته است.