۰ نفر

با وجود مخالفت رژیم صهیونیستی؛

بایدن به دنبال بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی است

۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۳۶
کد خبر: 560707
بایدن به دنبال بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی است

رییس جمهور آمریکا اعلام کرده است که برنامه بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی را دنبال می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر،  براساس اعلام منابع نزدیک به کاخ سفید، «جو بایدن»، رییس جمهور آمریکا در دیدار اخیر خود با «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که برنامه بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی را دنبال می‌کند.

گفته شده بایدن در این دیدار به بنت تاکید کرده است که بازگشایی کنسولگری وعده انتخاباتی او بوده و هم‌اکنون نیز آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا وعده داده که آن را اجرایی خواهد کرد.

در عین حال گفته شده در این نشست نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تصمیم رییس جمهور آمریکا مخالفت کرده و خواستار برگزاری جلساتی برای حل این اختلاف نظر شده است.

پیش از این، «یائیر لاپید»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سؤالی درباره تصمیم آمریکا برای بازگشایی کنسولگری در بیت المقدس برای تماس با فلسطینی‌ها، مدعی شده بود: ما فکر می‌کنیم ایده بدی است. این منطقه فقط پایتخت اسرائیل است.

دولت دونالد ترامپ، رییس جمهوری پیشین آمریکا با انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس و ادغام کنسولگری آمریکا با سفارت در این منطقه از ادعای تل آویو نسبت به بیت المقدس به عنوان پایتخت خود حمایت کرده بود، هرچند در آن زمان این اقدام آمریکا با محکومیت گسترده جهانی روبرو شد.

با این حال به تازگی دولت جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا وعده داده که خواهان احیای رابطه با فلسطینی هاست و به همین منظور کنسولگری آمریکا در بیت المقدس را بازگشایی خواهد کرد. پیشتر در پی انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، امور فلسطینی‌ها به سفارت صهیونیست‌ها محول شده بود.

وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی در این ارتباط تاکید دارد که بازگشایی کنسولگری آمریکا برای امور مربوط به فلسطینی‌ها در بیت المقدس به تضعیف کابینه نوپای تل آویو منجر خواهد شد که به صورت نیم بند و ائتلافی شکل گرفته است.

محله‌های شرقی بیت المقدس همراه با کرانه غربی و غزه، در پی جنگ سال ۱۳۴۶ (۱۹۶۷ میلادی) به اشغال صهیونیست‌ها درآمد و از آن زمان با وجود ادامه اشغالگری رژیم صهیونیستی، اما جامعه جهانی خواستار عقب نشینی و توقف شهرک سازی رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی کرانه باختری و بیت المقدس است.