۰ نفر

کاخ سفید؛

عجله‌ای برای رسمیت شناختن طالبان نیست

۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۲۱:۱۲
کد خبر: 560236
عجله‌ای برای رسمیت شناختن طالبان نیست

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد واشنگتن هیچ عجله ای برای به رسمیت شناختن طالبان ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران آمریکایی گفت که جدول زمانی در این زمینه ندارد و این بستگی به آن دارد که طالبان چه رفتاری از خود نشان دهند.

جن ساکی با بیان اینکه "هیچ عجله‌ای" برای برسمیت شناختن طالبان نداریم، تاکید کرد که به رسمیت شناخته شدن طالبان به گامهای آنان بستگی دارد.

وی افزود که جهان نظاره گر خواهد بود که آیا به شهروندان آمریکایی که خواستار خروج از افغانستان هستند، اجازه خروج می دهد و با زنان و دختران در سراسر آن کشور چگونه رفتار می کنند.

سخنگوی کاخ سفید همچنین اضافه کرد که کمتر از ۱۰۰ آمریکایی در افغانستان باقی مانده اند و چهار شهروند آمریکایی نیز توانستند بصورت زمینی از افغانستان خارج شوند.

سخنگوی کاخ سفید پیش از این نیز گفته بود آمریکا و جامعه بین الملل هیچ عجله ای در به رسمیت شناختن طالبان به عنوان حاکمان قانونی در افغانستان ندارند.

یک خبرنگار خبرگزاری بلومبرگ نیز در حساب کاربری خود نوشت: جو بایدن رییس جمهوری آمریکا قصد به رسمیت شناختن طالبان را ندارد و تاکید کرده تا به رسمیت شناختن آنها فاصله زیادی وجود دارد.

"سوفیا کای" خبرنگار خبرگزاری بلومبرگ افزود: بایدن بلافاصله پس از بازگشت به کاخ سفید به من گفت که قصد ندارد دولت طالبان را به رسمیت بشناسد. او می گوید تا به رسمیت شناختن طالبان فاصله زیادی وجود دارد.

این  اظهار نظر در حالی است که طالبان اعضای دولت موقت خود را روز سه شنبه معرفی کرد. سخنگوی طالبان اعلام کرد که اعضای دولت موقت افغانستان تعیین و ملامحمدحسن آخوند به عنوان رئیس کابینه و سرپرست وزرا انتخاب شده است.

ذبیح الله مجاهد اظهار داشت که برای تکمیل کابینه موقت گفت و گوها و مشورت‌ها ادامه دارد و در روزهای آینده به تدریج مابقی کابینه معرفی می‌شوند.

فهرست اعلامی کابینه موقت از سوی مجاهد از اعضای گروه طالبان و اکثریت قاطع آنها پشتون بوده و تنها قاری فصیح الدین از بدخشان تاجیک و عبدالسلام حنفی ازبک هستند.

سخنگوی گروه طالبان با اشاره به اینکه تا زمان تکمیل قوانین و تشریح آن برای مردم به هیچ کسی اجازه تظاهرات داده نمی‌شود،  افزود: افرادی که این روزها تظاهرات می‌کنند از بیرون کشور مدیریت می‌شوند.