۰ نفر

واکنش ارتش و رسانه‌ های پاکستان به اتهام دخالت در پنجشیر

۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۵۷
کد خبر: 560181
واکنش ارتش و رسانه‌ های پاکستان به اتهام دخالت در پنجشیر

ارتش پاکستان هرگونه دخالت این کشور در رخدادهای افغانستان از جمله پنجشیر را رد کرده و رسانه‌های پاکستانی نیز مدعی یک جنگ رسانه‌ای علیه اسلام‌آباد هستند که هدف اصلی تخریب روابط با افغانستانی‌ها است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛  منابع خبری پاکستان، سرلشکر «بابر افتخار» سخنگوی ارتش این کشور روز سه‌شنبه هرگونه اتهام مبنی بر دخالت در رویدادهای افغانستان به ویژه در پنجشیر را مردود و مدعی شد که این یک ادعای بیهوده و بی‌اساس رسانه‌های هند می‌باشد.

این روزها درگیری‌های شدیدی در دره پنجشیر میان نیروهای احمد مسعود  و طالبان رخ داده و این وضعیت علی رغم ادعای طالبان مبنی بر تصرف پنجشیر، همچنان ادامه دارد درحالی که نیروهای مسعود از دخالت پاکستان می‌گویند اما رسانه‌های این کشور مدعی طرح هندی‌ها برای تخریب وجه اسلام‌آباد نزد مردم افغانستان هستند.

اما گزارش منابع خبری افغانستان و دیگر رسانه‌های شبه قاره حکایت از چیز دیگری است و چنین مشاهده می‌شود که دعوای رقبای قسم خورده شبه قاره به پنجشیر کشیده شده باشد.

رسانه‌های پاکستانی امروز تصاویری از خبرهای رسانه‌های مختلف هندی منتشر کرده که براساس آن یک جنگنده پاکستانی در پنجشیر ساقط شده و یا سامانه‌های ضدهوایی درحال سرنگون کردن پهپادهای پاکستانی هستند.

البته رسانه‌های افغانستان و برخی از رهبران پنجشیر نیز از دخالت نظامیان پاکستانی در نبرد طالبان علیه نیروهای مقاومت در پنجشیر خبر می‌دهند، اما تاکنون هیچ واکنشی از سوی مرکز دیپلماسی دولت اسلام‌آباد مشاهده نشده است.

رسانه‌های پاکستانی امروز هند را به تخریب چهره اسلام‌آباد نزد مردم افغانستان با انتشار اخبار کاذب و یا انتساب تصاویر جعلی به تشکیلات امنیتی و نظامی پاکستان، متهم می‌کنند.

به ادعای این منابع خبری، تصویر جنگنده‌ای که گفته می‌شود متعلق به نیروی هوایی پاکستان بوده در پنجشیر ساقط شده است، در حقیقت متعلق به آوریل ۲۰۱۸ و مرتبط با سقوط یک جنگنده اف-۱۷ آمریکا است.

گزارش دیگر مرتبط با هدف قرار گرفتن پهپادهای پاکستانی از سوی سامانه‌های ضدهوایی در دره پنجشیر است که طرف پاکستانی می‌گوید این نیز یک ترفند رسانه‌های هندی است و تصاویر اصلی مربوط به یک بازی رایانه‌ای موسوم به «آرما-۳» است.

براساس گزارش های منتشر شده دستگاه اطلاعاتی پاکستان بیشترین نقش را در شکل گیری طالبان و کمک به این گروه داشته است به گونه ای که اسلام آباد در سال ۲۰۰۱ جز اولین کشورهایی بود که طالبان را به رسمیت شناخت.

پیش تر شاهدان و نیروهای احمد مسعود  اعلام کرده بودند که پس از سفر اخیر رئیس کل دستگاه اطلاعاتی پاکستان (ISI) به کابل، حدود ۵۰۰ کماندو پاکستانی با استقرار در کوه های اطراف پنجشیر، حمله نیروهای طالبان به پنجشیر را هدایت می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گذشته در نشست خبری مجازی  با رسانه‌ها، اخباری که از پنجشیر می‌رسد را نگران کننده خواند و گفت: حملات شب گذشته به شدت محکوم است و شهادت رهبران افغانستان موجب تاسف و تاثر عمیق است.

وی با بیان اینکه دخالت خارجی حتماً باید بررسی شود و ما این موضوع را در دست بررسی داریم، گفت: تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خارجی چه مستقیم چه غیر مستقیم نتیجه‌ای جز شکست برای نیروهای متجاوز نداشته است. مردم افغانستان مردم بسیار استقلال طلب و غیوری هستند و قطعاً هر گونه مداخله خارجی محکوم است.

«سعید خطیب زاده» یادآورشد: به دوستان و یا آن‌هایی که احیاناً اگر گزارش‌ها درست باشد خطای راهبردی می‌کنند و به نیات دیگری وارد افغانستان می‌شوند، متوجه‌شان می‌کنیم که افغانستان جایی نیست که تجاوز خارجی را بپذیرد جغرافیای افغانستان جغرافیای مردمی است که همواره برای استقلال خود و بیرون راندن نیروهای متجاوز جنگیده‌اند.