۰ نفر

وزیر خارجه روسیه؛

روسیه در مراسم تحلیف دولت جدید افغانستان شرکت می‌ کند

۱۵ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۵۲
کد خبر: 559907
روسیه در مراسم تحلیف دولت جدید افغانستان شرکت می‌ کند

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، اگر دولت آینده افغانستان از طیف وسیعی از گروههای سیاسی این کشور تشکیل شود مسکو آماده حمایت از آن است.

به گزارش العربیه، «سرگئی لاوروف» خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو آماده حمایت از دولت آینده افغانستان، در صورت نمایندگی این دولت از طیف وسیعی از گروههای سیاسی این کشور، است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس ؛ براساس گزارش اسپوتنیک، لاوروف اضافه کرد که اگر مسکو به مراسم تحلیف دولت جدید کابل دعوت شود در آن شرکت خواهد کرد.

وی گفت: «ما روند شکل گیری دولت جدید افغانستان که نماینده جامعه این کشور از جمله طالبان و گروههای خارج از پشتون‌ها مثل تاجیکها، ازبکها و هزاره‌ها باشد حمایت می‌کنیم. تنها یک دولت همه‌شمول می‌تواند منجر به ثبات سیاسی و انتقال به یک زندگی آرام شود. اگر این فراگیری تضمین شود ما خوشحال می‌شویم که در کنار دیگر کشورهای صاحب نفوذ در افغانستان در مراسم تشکیل دولت آنها شرکت کنیم.»

 وزیر امور خارجه روسیه پنجشنبه گذشته گفته بود اختلافات داخلی در افغانستان باید از طریق مذاکره و به‌طور مسالمت‌آمیز حل شوند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، لاوروف همچنین گفته: «ما از مدت‌ها قبل، از طالبان و دیگر گروه‌های قومی و سیاسی در افغانستان خواسته‌ایم بر سر تشکیل دولت انتقالی فراگیر به توافق برسند».

درحالیکه طالبان بر تقریبا تمامی افغانستان مسلط شده انتظار می‌رود طی روزهای آینده دولت جدید این کشور رسما اعلام شود.

بر اساس اعلام طالبان، آنها تمام مقدمات لازم برای اعلام دولت در روز دوشنبه (امروز) را انجام داده اما بنا به دلایل "اجتناب ناپذیر" این امر فعلا به تعویق افتاده است.

برخی کارشناسان تنش و ادامه درگیریها در دره پنجشیر را از عوامل تعویق تشکیل دولت آینده کابل اعلام کرده‌اند.

بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستان، «هبت الله آخوندزاده» رهبر طالبان «ملا محمد حسن آخوند» را به عنوان رئیس جمهور یا رئیس الوزرا و یا سرپرست جدید دولت افغانستان پیشنهاد داده و «ملا برادر آخوند» و «ملا عبدالسلام» به عنوان معاونان وی کار خواهند کرد.