۰ نفر

شبکه تلویزیونی بلومبرگ؛

گروسی به دنبال دیدار با رییس جدید سازمان انرژی اتمی ایران است

۱۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۱۴
کد خبر: 558925
گروسی به دنبال دیدار با رییس جدید سازمان انرژی اتمی ایران است

شبکه تلویزیونی بلومبرگ به نقل از ۲مقام آگاه اعلام کرد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال ملاقات با رییس جدید سازمان انرژی اتمی ایران پیش از برگزاری نشست وین است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» امروز جمعه به نقل از ۲ مقام آگاه در گزارشی ادعا کرد که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال ملاقات با «محمد اسلامی» رییس جدید سازمان انرژی اتمی ایران پیش از کنفرانس وین است.

به ادعای بلومبرگ، این دو مقام گفتند که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می خواهد تمایل تهران برای بازگرداندن دسترسی گسترده به ناظران آژانس- که در اعتراض به تحریم های آمریکا متوقف شده است - و همکاری ایران با بازرسان بین‌المللی را مورد سنجش قرار دهد.

در بخشی از گزارش این رسانه آمریکایی آمده است حمایتی که ایران از چین و روسیه دریافت می‌کند، تاثیری منفی بر تلاش های واشنگتن و بروکسل در ترغیب ایران برای بازگشت به گفتگوهای احیای برجام در ماه میلادی جاری داشته است.

گزارش بلومبرگ در این باره می افزاید: پس از ۳ سال از گذشت سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ، ایران اورانیوم را نزدیک به سطح تسلیحات غنی کرده است در حالی که اقتصاد آن با کمک پکن و مسکو نشانه هایی از ثبات را نشان می‌دهد.

 در حال حاضر مذاکرات درباره احیای برجام متوقف شده است.

ایالات متحده ۳ سال پیش به طور یکجانبه از برجام خارج شد و با اعمال تحریم‌های ظالمانه فشار حداکثری علیه ایران وارد کرد، هرچند به اذعان مقامات آمریکایی سیاست فشار حداکثری علیه ایران با شکست روبرو شده است.

از سوی دیگر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اسفندماه پارسال به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تعهدات داوطلبانه برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس دور نگه می‌دارد. مقرر شد که اگر تحریم‌های آمریکا ظرف سه ماه به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، در غیر این صورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

این مهلت سه ماهه یک بار نیز به مدت یک ماه دیگر تمدید شد و ایران قبول کرد تا از پاک‌کردن فیلم‌ها خودداری کند، اما از سوم تیرماه با بدعهدی طرف‌های غربی و آمریکا برای احیای برجام، ایران نیز دیگر این مهلت را تمدید نکرده است.

آژانس هم در آخرین گزارش خود این مساله را تائید کرده و گفته است که از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ به داده‌های جمع‌آوری شده توسط تجهیزات نظارتی خود در ایران دسترسی نداشته است.