۰ نفر

لاوروف: ترکیب دولت افغانستان در روزهای آتی اعلام می شود

۱۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۰۵
کد خبر: 558915
لاوروف: ترکیب دولت افغانستان در روزهای آتی اعلام می شود

وزیر خارجه روسیه ضمن استقبال از فرصتی که طالبان برای حل مسالمت‌آمیز بحران سیاسی افغانستان فراهم کرده، گفت ترکیب دولت جدید کابل به زودی اعلام می‌گردد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز (جمعه) از فرصت موجود برای حل مسالمت آمیز بحران سیاسی در افغانستان قدردانی کرد.

لاوروف طی سخنرانی در همایشی علمی، گفت: «در روزهای آینده، ترکیب دولت انتقالی افغانستان باید اعلام شود. ما سالیان متمادی همراه با شرکای خود،  قالبی بین‌المللی را که برای حمایت خارجی از حل‌وفصل اختلافات درون-افغانی مناسب است و شامل هر پنج جمهوری آسیای میانه شامل هند، پاکستان، چین و ایران است، ترویج کردیم».

به نوشته وبگاه شبکه «ریانووستی» وی توضیح داد: «ما آمادگی داریم چنین بسترهایی را برای همه کشورهایی که واقعاً علاقمند به کمک به افغان‌ها برای دستیابی به توافق [سازش] هستند، ارائه دهیم».

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه با اشاره به فرصتی که طالبان برای حل مسالمت آمیز بحران افغانستان فراهم کرده، اظهار داشت:‌ «با توجه به امکان حل مسالمت‌آمیز مشکلات افغانستان، من فکر می‌کنم که امکان حل آنها وجود دارد».

بر اساس این گزارش، لاوروف در این‌باره نیز گفت: «هیچ چیزی بدون صحبت با مشارکت همه بازیگران کلیدی در افغانستان حل نمی شود».

به نوشته ریانووستی، وی خاطرنشان کرد: «بدون مشارکت همه بازیگران کلیدی، نمی‌توان به توافق رسید. برخی تلاش‌ها برای اینکه بگویند طالبان بازیگر اصلی نیست، چندان واقع‌بینانه نیست».

روز گذشته گروه طالبان اعلام کرد به‌ زودی دولت جدید افغانستان را اعلام می‌کند. در همین حال، تصاویر منتشر شده از ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان از آمادگی طالبان برای برگزاری مراسم اعلام حکومت جدید خود حکایت دارد.

امروز همچنین «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن تاکید بر درخواست برای تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان، گفت مسکو به رسمیت شناختن مقامات جدید افغانستان را پس از این مرحله بررسی خواهد کرد.

از سوی دیگر، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه نیز با ابراز نگرانی از حجم زیاد تسلیحاتی که نظامیان آمریکایی در افغانستان رها کردند، از احتمال مشارکت مسکو در بازسازی این کشور خبر داده بود.