۰ نفر

اتحادیه اروپا؛

با تشدید وقایع در افغانستان، باید دفاع اروپا نیز محکم‌ تر شود

۱۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۱۶
کد خبر: 558746
با تشدید وقایع در افغانستان، باید دفاع اروپا نیز محکم‌ تر شود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار بیشتر شدن قدرت دفاعی اتحادیه اروپا شد.

به گزارش اسپوتنیک، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان خواستار آمادگی دفاعی بیشتر اتحادیه اروپا شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ بورل که در نشست غیررسمی وزرای دفاع اتحادیه اروپا در اسلوونی صحبت می‌کرد، گفت: «خروج آشفته نیروهای غربی از افغانستان می‌تواند کاتالیزوری برای کشورهای اتحادیه اروپا برای تقویت سیستم دفاعیشان باشد. در این میان باید به نیروهای واکنش سریع بسیار بها دهیم.»

این مقام ارشد اتحادیه اروپا در بخشی دیگر تاکید کرد: «گاهی رویدادهایی در تاریخ، محرک کشورها می‌شوند و پیشرفت ایجاد می‌کنند، از نظر من افغانستانِ کنونی یکی از این رویدادهاست.»

بورل با تاکید بر آنکه اتحادیه اروپا باید به فکر چیز عملی‌تری باشد، گفت: «نیاز به دفاع بیشتر و قوی‌تر از سوی اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری مشهود است.»

این سخنان یک روز پس از آن بیان می‌شود که پس از خروج آخرین هواپیمای حامل نظامیان آمریکایی از افغانستان و تایید پایان ماموریت نظامی در این کشور از سوی ژنرال «کنث مک کنزی» فرمانده مرکزی نیرو‌های آمریکا (سنتکام)، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «حضور نظامی ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان به پایان رسید.»

کنث مک‌کنزی در رابطه با پرواز آخرین هواپیمای حامل نظامیان آمریکایی از فرودگاه کابل گفت: «خروج ارتش آمریکا از افغانستان بطور کامل تکمیل شد. من به هیچ عنوان نمی‌توانم وسعت فداکاری‌ها و دستاورد‌های افرادی که در افغانستان خدمت کردند را توصیف کنم. اکنون ۲۰۰۰ عضو تندروی داعش در افغانستان حضور دارند.»

با پرواز آخرین هواپیمای آمریکا از فرودگاه کابل، خروج آمریکا پس از ۲۰ سال از افغانستان رقم خورد و براین اساس، همه دیپلمات‌های آمریکایی حاضر در افغانستان فرودگاه کابل را ترک کردند.