۰ نفر

معاون وزیر خارجه آمریکا؛

گفتگو با طالبان تامین کننده منافع واشنگتن است

۱۱ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۲۳
کد خبر: 558608
گفتگو با طالبان تامین کننده منافع واشنگتن است

معاون وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که اداره افغانستان از سوی طالبان متفاوت از گذشته باشد و افزود که ارتباط با طالبان به نفع آمریکاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر،  «ویکتوریا نولاند»، معاون وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که اداره افغانستان از سوی طالبان متفاوت از ۲۰ سال پیش و در زمان حاکمیت قبلی این گروه باشد.

نولاند این سخنان را در جریان نشست خبری خود در ساختمان وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد و افزود: دیپلمات‌های ما از کابل بازگشته‌اند، اما کار دیپلماتیک با شرکای مان در افغانستان ادامه دارد.

این مقام آمریکایی همچنین تاکید کرده که واشنگتن مشتاقانه منتظر ادامه تلاش‌های میدانی در مورد خروج از افغانستان از جمله از مسیرهای زمینی است و تلاش‌ها تا خروج آخرین آمریکایی از افغانستان ادامه خواهد داشت.

معاون وزیرخارجه آمریکا در ادامه به بیان انتظارات جامعه جهانی از طالبان پرداخت و گفت که اگر طالبان افغانستان را متفاوت از گذشته اداره کنند، از این رویکرد سود خواهند برد.

نولاند همچنین از ادامه ارتباطات و تماس‌ها با طالبان در افغانستان خبر داد و گفت: به گفت‌وگوهای خود با طالبان ادامه می‌دهیم زیرا منافع ما و متحدان و شرکای ما را تأمین می‌کند و انتظار داریم که طالبان به تعهدات خود در مورد حقوق بشر و قوانین بین‌المللی احترام گذارند.

روز دوشنبه نماینده رسمی جنبش طالبان اعلام کرد که تمامی نیروهای نظامی خارجی از خاک افغانستان خارج شده‌اند و اکنون سراسر این کشور تحت کنترل نیروهای طالبان قرار دارد.

پنتاگون نیز پرواز آخرین هواپیمای حامل نظامیان آمریکایی از کابل را تأیید کرد.

از سوی دیگر پس از خروج آخرین هواپیمای نظامی آمریکا از فرودگاه کابل که نقطه پایانی بر اشغالگری ۲۰ ساله این کشور در افغانستان محسوب می‌شود، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان با اعلام پیروزی گفت که این موفقیت «به همه ما (افغان‌ها) تعلق دارد.»