۰ نفر

آمادگی طالبان برای روابط با هند

۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۰:۴۵
کد خبر: 558264
آمادگی طالبان برای روابط با هند

بعد از اعلام آمادگی طالبان برای ایجاد روابط تجاری با هند، سفیر دهلی در قطر روز سه شنبه با رییس دفتر سیاسی این گروه در دوحه دیدار و گفت وگو کرده است.

به گزارش واشنگتن پست، وزارت امور خارجه هند در توضیح این دیدار اعلام کرد که نشست دیپاک میتال با محمد عباس استانکزی در قطر به درخواست طالبان بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دولت هند روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که سفیر این کشور در مورد مسائل امنیتی شهروندان هندی که در افغانستان گرفتار شده اند،  با استانکزی گفت وگو کرد و نگرانی دهلی را مبنی بر این‌که خاک این کشور  نباید برای فعالیت‌های ضد هندی و تروریسم استفاده شود، اعلام کرده است.

طبق بیانیه دولت هند، استانکزی نیز در این دیدار به سفیر دهلی اطمینان داد که این موضوعات به طور مثبت بررسی خواهد شد.

این دیدار که از اولین نوع خود میان طالبان و هند است، سه روز پس از آن انجام شد که رهبر طالبان در پیامی ویدئویی از دهلی نو درخواست همکاری تجاری کرد.

استانکزی در پیام ویدئویی اخیر خود جایگاه هند در شبه قاره را بسیار مهم دانست و اظهار امیدوار کرد روابط تجاری و فرهنگی میان آنان عادی شود.

بعد از آن‌که آمریکا در اسفند سال ۹۸ با طالبان در دوحه توافق صلح امضاء کرد، کشورهایی مانند روسیه، ایران و چین به صورت آشکارا میزبان نشست های گفت و گو با طالبان بوده اند، در این میان هند تنها کشور منطقه بود که به صورت علنی هیچ دیداری با مقامات طالبان برگزار نکرده بود.