۰ نفر

مک‌کانل؛

تصمیم به ترک افغانستان از ویتنام هم بدتر بود

۷ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۵۴
کد خبر: 557594
تصمیم به ترک افغانستان از ویتنام هم بدتر بود

رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنای آمریکا گفت تصمیم ترک افغانستان از ویتنام هم بدتر بود و درخصوص خروج نیروهای آمریکایی از این کشور ابراز تأسف کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «میچ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنای آمریکا روز یکشنبه «تصمیم سیاسی  وحشتناک» خروج آمریکایی‌ها از افغانستان را محکوم کرد.

مک‌کانل در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» گفت: «ما به افغانستان رفتیم تا مانع از این شویم که طالبان رژیمی تشکیل دهد که به تروریست‌ها اجازه سازمان‌دهی مجدد دهد و دوباره در اینجا در آمریکا ما را هدف قرار دهند و کاملاً موفق بودیم».

این مقام ارشد جمهوری‌خواه کنگره آمریکا از اصطلاح «جنگ‌های بی‌پایان» که برای جنگ افغانستان و عراق به کار برده می‌شود انتقاد کرد و مدعی شد:‌ «در این بیست سال افغان‌ها تلفات بسیار بیشتری از ما داشتند. در یک سال و نیم گذشته ما هیچ تلفاتی نداشتیم».

مک‌کانل در ادامه گفت: «حالا به وضعیت فعلی خروج نگاه کنید. قهرمانان نظامی ما با وجود این تصمیم وحشتناک در سیاست، نهایت تلاش خود را می‌کنند. این یکی از بدترین تصمیمات سیاست خارجی در تاریخ آمریکا است».

رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنای آمریکا خروج از افغانستان را «بسیار بدتر از سایگون» توصیف کرد و ادامه داد: «زیرا وقتی که ما سایگون را ترک کردیم، تروریست‌هایی ویتنامی وجود نداشتند که برای حمله به آمریکا نقشه بکشند. اما در مورد افغانستان، اینکه ما تصمیم گرفتیم از جنگ دست برداریم به این معنا نیست که آن‌ها هم چنین قصدی داشته باشند. آن‌ها شادی می‌کنند و خوشحال هستند که آمریکا را در افغانستان به زانو درآورده‌اند».

مک‌کانل در پاسخ به اینکه با وجود اجرا شدن این تصمیم، آمریکا در آینده باید چه برنامه‌ای داشته باشد گفت: «ما دیگر منابع میدانی نداریم. هرکسی که در آنجا باقی بماند یک گروگان بالقوه است. با توجه به اینکه ما متحدی در همسایگی افغانستان نداریم دشوار است اهرم فشاری برای اطمینان از خروج دیگر آمریکایی‌ها یا متحدان افغان از این کشور محصور داشته باشیم».

این مقام آمریکایی با تشکیک در اظهارات امروز (یکشنبه) «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره اهرم‌های فشار دیپلماتیک و مالی بر طالبان گفت: «می‌دانید که آن‌ها منابع مالی دیگری هم دارند و خیلی هم نگران فشار بین‌المللی نیستند».

مک‌کانل با این فرضیه مخالفت کرد که اگر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا توافق دولت قبلی و طالبان را پاره می‌کرد و حضور نظامی در افغانستان را افزایش می‌داد، تنش افزایش یافته و نیروهای آمریکایی بیشتری کشته می‌شدند.

رهبر جمهوری‌خواهان سنا گفت: «ما پنجشنبه سیزده سرباز آمریکایی را از دست دادیم که به اندازه تلفات سالانه در چهار سال گذشته (در افغانستان) است. ما در کل این بیست سال دو هزار نفر از دست دادیم اما افغان‌ها ۶۷ هزار کشته داشتند».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کرده‌اند و فرودگاه کابل که در تحت کنترل آن‌ها قرار دارد با هرج و مرج گسترده مواجه است.

روز پنجشنبه هفته گذشته در پی دو انفجار انتحاری اطراف فرودگاه کابل که داعش مسئولیت آن‌ها را پذیرفت، ۱۳ نظامی آمریکایی و ده‌ها نفر دیگر کشته شدند.