۰ نفر

در حاشیه اجلاس بغداد اتفاق افتاد؛

دیدار السیسی با امیر قطر و دیدار شاه اردن با برهم صالح

۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۵۷
کد خبر: 557238
دیدار السیسی با امیر قطر و دیدار شاه اردن با برهم صالح

رییس جمهور مصر در حاشیه اجلاس بغداد با امیر قطر دیدار کرد. در همین حال شاه اردن نیز با رییس جمهور عراق تشکیل جلسه داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، برخی رهبران و مقامات کشورهای شرکت کننده در اجلاس امروز بغداد در حاشیه این اجلاس با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش موازین نیوز، «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهور مصر امروز در حاشیه اجلاس بغداد با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر ملاقات کرد.

بسام راضی سخنگوی ریاست جمهوری مصر در بیانیه ای گفت که السیسی در دیدار با امیر قطر در بغداد درباره تلاش‌ها برای ازسرگیری همکاری کامل میان دو کشور گفت‌وگو کرد.

در این بیانیه آمده است: السیسی در این نشست که نخستین دیدار رییس جمهور مصر با امیر قطر پس از سال‌هاست، بر اهتمام مصر برای همکاری مثمر ثمر به منظور ایجاد سازندگی و توسعه و حمایت از همبستگی عربی در چارچوب احترام متقابل و منافع مشترک و نیات صادقانه تاکید کردف چیزی که اصل و خط مشی راهبردی و محکم سیاست مصر است.

t8V0w8bfv5Ed

یک مقام دولت عراق پیش‌تر گفته بود که مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق درصدد است که رییس جمهور مصر و امیر قطر را در حاشیه اجلاس بغداد گرد هم بیاورد تا دیدگاه‌های آنها به یکدیگر نزدیک‌تر شود.

ریاست جمهوری مصر در دوازدهم آوریل گذشته اعلام کرد که السیسی یک تماس تلفنی از امیر قطر درباره تبریک حلول ماه مبارک رمضان دریافت کرده است.

روابط میان مصر و قطر از سال ۲۰۱۷ با پیوستن مصر به کشورهای عربی تحریم کننده قطر به تیرگی گراییده بود.

دفتر ریاست جمهوری عراق هم در بیانیه‌ای اعلام کرد، «برهم صالح» رییس جمهور عراق امروز شنبه در حاشیه اجلاس بغداد با «عبدالله دوم» شاه اردن دیدار کرد.

در این بیانیه اشاره‌ای به جزئیات دیدار و صحبت‌های فیمابین طرفین عراقی و اردنی نشده است.

بر اساس این بیانیه در دیدار مذکور دو طرف ضمن تاکید بر لزوم تقویت روابط دوجانبه به بررسی تحولات منطقه پرداختند و تاکید کردند که اجلاس بغداد برای تقویت همکاری و برون رفت از بحران ها و حرکت به سمت امنیت و ثبات منطقه مهم است.

رییس جمهور عراق و شاه اردن همچنین بر ضرورت رفع تنش‌ها در منطقه از طریق ایجاد گفت‌وگوی جدی و سازنده و حرکت به سمت افق‌های همکاری مشترک در اقتصاد، تجارت و سرمایه گذاری که زندگی بهتری را برای همه ملت‌های منطقه فراهم می‌کند، تاکید کردند.

صالح در این دیدار گفت: روابط متعال عراق با هدف دستیابی به امنیت و ثبات در منطقه است و نقش عراق در این خصوص مهم و محوری است و باید امنیت  و ثبات عراق تضمین شود تا بازتاب مثبت بر همگان داشته باشد و افق‌های گسترده‌تری را به سمت صلح و روابط اقتصادی ایجاد کند.

عبدالله دوم هم به نوبه خود ضمن تاکید بر حمایت از عراق برای حفظ امنیت و ثبات آن گفت که اردن به تقویت روابط اقتصادی تجاری با بغداد چشم دوخته است.

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی امروز (شنبه) در حاشیه اجلاس بغداد، با یکدیگر دیدار و گفت‌و گو کردند. این اولین دیدار طرفین پس از بحران ژوئن ۲۰۱۷ است.

محمد بن راشد با اعلام این خبر در صفحه توئیتر خود و درج تصاویر آن نوشت: «دیدار با برادرم جناب شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر دولت قطر حفظه الله، امیر تمیم دوست و برادرم است و با مردم قطر برادری داریم. سرنوشت کشورهای خلیج [فارس] یکی است. چنین بوده و خواهد بود. خداوند مردم و امنیت و ثبات و برادریمان را حفظ کند.»

این دیدار اولین رویداد در نوع خود پس از بحران دیپلماتیک میان قطر و کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر در ژوئن ۲۰۱۷ است. هرچند پنج کشور مذکور در ژانویه ۲۰۲۱ در نشست «العُلا» توافق از سر گیری روابط امضاء کردند، اما به گفته کارشناسان روابط امارات و قطر نیاز به زمان بیشتری برای عادی‌سازی و بهبودی دارد.

اجلاس دو روزه  سران کشورهای همسایه عراق و برخی کشورهای عربی  با عنوان «کنفرانس همکاری و شراکت بغداد» و با محوریت پرداختن به امنیت منطقه امروز شنبه آغاز به کار کرد و پس از سخنرانی شماری از شرکت کنندگان، ادامه جلسه به ریاست مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق پشت درهای بسته برگزار شد.

«امانوئل ماکرون» رییس ‌جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رییس ‌جمهور مصر، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، «عبدالله دوم» شاه اردن، «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «صباح خالد الصباح» نخست‌وزیر کویت، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رییس امارات عربی متحده و «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی از جمله شرکت کنندگان در این اجلاس هستند.

با آنکه از این اجلاس با عنوان نشست همسایگان عراق یاد می‌شود؛ اما سوریه دعوتی از عراق برای مشارکت در این نشست دریافت نکرد. عراق علت دعوت نشدن سوریه را، اختلاف میان کشورها بر سر  این کشور توصیف کرد و در عین حال گفت که بغداد هیچ گاه روابط خود را با دمشق قطع نکرده است.

سفرای کشورهای عضو دائم شورای امنیت هم در سطح سفیر در این اجلاس حضور دارند.