۰ نفر

پوتین و اردوغان در خصوص اوضاع افغانستان تبادل نظر کردند

۳۰ مرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۵۸
کد خبر: 555240
پوتین و اردوغان در خصوص اوضاع افغانستان تبادل نظر کردند

ولادیمیر پوتین با همتای ترکیه‌ای خود درباره اوضاع افغانستان به بحث و تبادل نظر پرداخت.

به گزارش آر تی، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با «رجب طیب ارودغان» رییس جمهور ترکیه در خصوص اوضاع افغانستان به بحث و گفتگو نشست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ در بیانیه‌ای که از سوی کاخ کرملین در پی تماس تلفنی بین دو رییس جمهور برقرار شد، دو طرف بر اهمیت تضمین صلح و ثبات در این کشور و حفظ نظم و قانون تأکید کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است که در این گفتگو بر اولویت مبارزه با تروریسم و تجارت مواد مخدر تأکید شد و دو طرف بر تقویت همکاری دو جانبه در زمینه افغانستان توافق کردند.

رؤسای جمهور ترکیه و روسیه همچنین بر همکاری‌های دوجانبه در زمینه تجارت، اقتصاد و انرژی بحث و تبادل نظر کردند.

ریاست جمهور ترکیه نیز اعلام کرد: اردوغان در تماس خود با پوتین تأکید کرد ترکیه به امنیت فرودگاه کابل طبق استاندارد‌های افغانستان و جامعه جهانی پایبند است.

روز پنجشنبه نیز «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه، در اظهاراتی به تحولات کنونی در افغانستان اشاره کرده و مسئولیت مهاجران افغان را بر عهده اروپا دانسته بود.

او در بخشی از سخنان خود گفته بود: «مسئولیت مهاجران افغان و جا‌های دیگر بر عهده اروپاست و آن‌ها نمی‌توانند از زیر بار آن شانه خالی کنند.»

اردوغان در ادامه افزوده بود: «ترکیه نمی‌تواند به انبار مهاجران برای اروپا تبدیل شود.»

این مقام ارشد ترکیه همچنین اعلام کرده بود که کشورش می‌تواند با طالبان پس از تشکیل دولت به مذاکره بنشیند.

با ورود گروه طالبان به کابل، پایتخت افغانستان و خروج اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان از این کشور، قدرت به دست طالبان افتاد و به همین دلیل شماری از کشور‌ها سفارت‌های خود را در افغانستان تعطیل کردند.