۰ نفر

با اشاره به تحولات افغانستان؛

چین: مداخلات نظامی آمریکا راه به جایی نمی برد

۳۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۱۳
کد خبر: 555169
چین: مداخلات نظامی آمریکا راه به جایی نمی برد

وزارت خارجه چین با اشاره به شکست های نظامی آمریکا طی یک قرن اخیر، گفت که تحولات افغانستان نشان داد که دموکراسی تحمیل شده از سوی دیگر کشورها دوامی نخواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، «هوآ چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین طی اظهاراتی که در وبگاه این وزارتخانه منتشر شد؛ گفت: از سندرم ویتنام گرفته تا سندرم افغانستان، شاهد بودیم که آمریکا به دنبال شکل دهی کشورها مطابق میل و اراده خود است.

وی با اشاره به مقاله جدید «جفری ساکس» از چهره های آکادمیک آمریکا، گفت: تقریباً تمامی مداخلات نظامی آمریکا در کشورهای در حال توسعه، از لائوس و کامبوج و جنگ شبه جزیره کُره در جنوب شرق آسیا تا عراق، سوریه و لیبی در غرب آسیا و آمریکای لاتین و اکنون افغانستان، با شکست مواجه شده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: مداخلات نظامی آمریکا در سایر کشورها با وجود برتری نظامی در هر صورت به شکست منجر می‌شود زیرا مساله اصلی چیزی است که مردم می‌خواهند.

هوآ چون اینگ در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: تغییرات اصلی در افغانستان، بار دیگر نشان داد که دموکراسی تحمیل شده از سوی دیگر کشورها، دوامی نخواهد داشت. هیچ قالب مشخصی برای دموکراسی وجود ندارد. دموکراسی کوکاکولا نیست که با طعم تولید شده در آمریکا، به مذاق همه دنیا خوش بیاید.

پیشتر هم وانگ ئی وزیر خارجه چین در گفتگو با دومینیک راب همتای انگلیسی گفته بود: چین از جامعه بین‌الملل می‌خواهد تا از اِعمال فشار بر افغانستان در دوران انتقال قدرت دست برداشته و از این کشور به مثابه عرصه‌ای برای تسویه حساب استفاده نکند. وضعیت فعلی افغانستان نشان می‌دهد که مردم این کشور در کل از دولتی که از خارج تحمیل شده و فاقد بنیانی اجتماعی است، حمایت نمی‌کنند.