۰ نفر

طالبان مسیر تجاری افغانستان با هند از طریق پاکستان را مسدود کرد

۲۸ مرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۱۲
کد خبر: 554825
طالبان مسیر تجاری افغانستان با هند از طریق پاکستان را مسدود کرد

طالبان مسیر تجارت این افغانستان با هندوستان از طریق پاکستان را مسدود و دو ترمینال تجاری بسیار حیاتی این منطقه را تعطیل کرده است.

به گزارش راشاتودی، گزارشات حاکی از آن است که طالبان به دنبال به دست گرفتن قدرت در افغانستان مسیر تجارت این کشور با هندوستان از طریق پاکستان را مسدود کرده و دو ترمینال تجاری بسیار حیاتی این منطقه را تعطیل کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر؛ اکانومیک تایمز به نقل از آجای ساهای، مدیرکل فدراسیون سازمان صادرات هند، گزارش داد: طالبان مسیر تجارت زمینی مرزی را بسته است و حرکت محموله‌های باری در مسیر ترانزیتی با پاکستان را متوقف کرده است.

البته طبق اعلام این فدراسیون مسیر تجارت افغانستان از طریق دوبی هنوز فعال است.

هند بزرگترین بازار افغانستان در جنوب آسیا است. صادرات هند به افغانستان در ۲۰۲۱ شامل دارو، تجهیزات پزشکی، کامپیوتر، سیمان، البسه و شکر بوده است. حجم این صادرات به ۸۲۵ میلیون دلار رسیده بود. صادرات افغانستان به هند در سال ۲۰۲۱ به ۵۰۹ میلیون دلار رسید و شامل میوه، آجیل و روغن‌های گیاهی بود.

مقامات هندی امیدوارند این تعطیلی موقت بوده و با تثبیت قدرت سیاسی طالبان مسیر تجاری بازگشایی شود.

پیش از این سخنگوی طالبان، سهیل شاهین، اعلام کرده بود که هند همچنان می‌تواند به تکمیل پروژه‌های زیرساختی در افغانستان ادامه دهد چرا که این اقدامات به نفع مردم است.