۰ نفر

لاوروف؛

طالبان کنترل کامل افغانستان را ندارد

۲۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۳۰
کد خبر: 554744
طالبان کنترل کامل افغانستان را ندارد

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما از اقدام اخیر طالبان مبنی بر گفت وگو با دیگر گروه‌های سیاسی در افغانستان استقبال کردیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛  اسپوتنیک نوشت، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد روسیه طرفدار گفتگوی ملی با مشارکت همه گروه های سیاسی در افغانستان است و از بیانیه اخیر طالبان مبنی بر آمادگی آن‌ها برای چنین گفتگویی استقبال می‌کند.

 وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنج شنبه) در کنفرانس مطبوعاتی با وزیر خارجه لیبی گفت: ما از اقدام اخیر طالبان مبنی بر گفتگو با دیگر گروه های  سیاسی از جمله عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی آشتی ملی، حامد کرزی، رییس جمهور سابق افغانستان و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان استقبال کردیم.

او تأکید کرد: مسکو از این درک برخوردار است که همه این نیرو‌ها تمایل به مذاکره در راستای منافع مردم افغانستان دارند. روسیه تمام تلاش خود را برای تشویق گفتگو و توافقات ملموس انجام خواهد داد.

لاوروف، اضافه کرد:‌ مسکو آماده است تا مذاکرات موسوم به "قالب مسکو" درباره افغانستان را از سر بگیرد.

لاوروف در بخش دیگری از سخنانش درباره لیبی اعلام کرد: مسکو بر خروج کامل نیرو‌های خارجی از لیبی تاکید دارد. خروج نیرو‌های خارجی باید حتما صورت گیرد و گام به گام سازماندهی شود.

او خاطرنشان کرد که علاوه بر گروه های افغان، هر پنج کشور آسیای مرکزی به علاوه چین، پاکستان، هند، ایران و آمریکا در مذاکرات قالب مسکو شرکت کردند. ما هنوز هیچ پیشنهاد رسمی ارائه نکرده ایم، اما اثربخشی این گروه در مذاکرات افغانستان همیشه توسط همه شناخته شده است و اگر لازم باشد آماده خواهیم بود تا این قالب را از سر بگیریم.

چندی پیش، لاوروف اظهار کرده بود: رسیدگی به وضعیت فعلی افغانستان مستلزم همکاری روسیه و غرب است.

روسیه در آوریل ۲۰۱۷ میزبانی مشاوره‌های "قالب مسکو" را در مورد افغانستان آغاز کرد و هدف اعلام شده تسهیل روند آشتی ملی و تامین صلح در این کشور جنگ زده بود.