۰ نفر

رییس جمهور آلمان؛

تصاویر فرودگاه کابل برای غرب شرم آور است

۲۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۵۲
کد خبر: 554583
تصاویر فرودگاه کابل برای غرب شرم آور است

فرانک-والتر اشتاین‌مایر، رییس‌جمهوری آلمان گفت در این روزها شاهد یک تراژدی انسانی هستیم که آلمان نیز باید در قبال آن مسئولیت بپذیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رییس‌جمهوری آلمان از کاخ ریاست جمهوری بلوو در برلین در مورد رویدادهای این روزهای افغانستان و سرگذشت مردم این کشور سخنانی ایراد کرد که متن کامل آن در وبگاه ریاست‌جمهوری در دسترس عموم قرار گرفته است.

به گزارش دویچه وله، فرانک والتر اشتاین‌مایر گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند از کنار تصاویر اندوهناک از کابل و رویدادهای افغانستان بگذرد و بی‌تفاوت بماند. این وضعیت به ویژه برای تمام کسانی دردناک است که طی بیست سال گذشته برای یک زندگی بهتر در این کشور کوشیدند و برای این هدف بارها از سلامت و حتی جان خود مایه گذاشتند؛ دردناک برای ده‌ها هزار سرباز ارتش آلمان که در افغانستان خدمت کردند؛ دردناک برای وابستگان افرادی که در این راه جان باختند.

اشتاین‌مایر افزود: من اطمینان دارم که شهروندان آلمان در سراسر کشور در این ساعات به افغانستان و مردم این کشور فکر می‌کنند.

رییس‌جمهوری آلمان اظهار داشت: تصاویر حاکی از استیصال در فرودگاه کابل برای حوزه سیاست غرب شرم‌آور است. به همین دلیل امروز باید در کنار کسانی قرار گیریم که با کار خود و حمایت‌هایی که از ما کردند، احساس وظیفه را در ما برمی‌انگیزند. آلمان باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا هموطنان خود و تمام افغان‌هایی را که سالیان دراز در کنار آنها بودند به مکانی امن برساند. از سوی دیگر، ما باید – به طور مشترک با هم‌پیمانان خود – امکاناتی را بیابیم که حتی به کسانی کمک کنیم که اکنون در افغانستان در معرض تهدید خشونت و مرگ هستند – از جمله بسیاری زنان شجاع این کشور.

اشتاین‌مایر گفت: فروپاشی سریع دولت افغانستان و نیروهای نظامی آن و نیز دستیابی بدون مقاومت طالبان به حاکمیت، برای مدت‌های مدید سایه خود را خواهد افکند. نافرجامی سال‌ها تلاش‌های ما با هدف ساختن یک جامعه باثبات و مقاوم، پرسش‌های بنیادینی در رابطه با سیاست خارجی و فعالیت نظامی ما در گذشته و آینده ایجاد می‌کند. پرسش‌هایی تلخ که ما نباید در وهله نخست به سرعت، بلکه صادقانه و اساسی به آنها پاسخ گوییم.

رییس‌جمهوری آلمان در این رابطه افزود که به این پرسش‌های بنیادین باید به طور مشترک با هم‌پیمانان غربی پاسخ داد: «زیرا بدون این هم‌پیمانی و همبستگی در این هم‌پیمانی، آلمان بیست سال پیش پا به خاک افغانستان نمی‌گذاشت. فعالیت آلمان، همانند فعالیت بسیاری کشورهای پیمان ناتو و کشورهای غربی در افغانستان را باید در چارچوب این هم‌پیمانی فهمید و ارزیابی کرد.»

فرانک-والتر اشتاین‌مایر گفت باید شاهد آن بود که "در این روزها یک تراژدی انسانی را تجربه می‌کنیم که از جمله ما نیز باید مسئولیت آن را بر خود هموار سازیم و یک نقطه عطف سیاسی را تجربه می‌کنیم که برای ما تکان‌دهنده است و جهان را دگرگون خواهد کرد.»

رییس‌جمهوری آلمان گفت، با این حال بسیار کسان هستند که هم امروز به این یقین رسیده‌اند که غیر از این نمی‌توانست رخ دهد. اشتاین‌مایر افزود: «اما من جزو آنها نیستم.» او گفت، مسلم این است که این روزها، لحظاتی است اسفناک "برای تمام کسانی که برای یک افغانستان صلح‌آمیزتر و دموکراتیک‌تر خدمت کردند، کار کردند و رنج بردند، چه آنها که از آلمان بودند یا از میان هم‌پیمانان ما، اما به ویژه آنها که از میان جامعه افغانستان آمده بودند".

اشتاین‌مایر تصریح کرد: «در این ساعات صدها سرباز آلمانی در عملیات به سر می‌برند تا انسان‌ها را به مکانی امن انتقال دهند. ما در این لحظه به کسانی فکر می‌کنیم که به حفاظت نیاز دارند و به آنهایی که به یاری آنها شتافته‌اند. ما امیدواریم که این زنان و مردان فداکار در امنیت کامل به آلمان بازگردند.