۰ نفر

آلمان پشت همکاران افغانستانی خود را خالی کرد

۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۵۴
کد خبر: 554446
آلمان پشت همکاران افغانستانی خود را خالی کرد

سخنگوی وزارت دفاع آلمان در پاسخ به انتقادات از خارج نکردن همکاران افغانستانی ارتش آلمان از این کشور بعد از تسلط طالبان اعلام کرد که برلین کسی را برای همکاری مجبور نکرده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در شرایطی که کشورهای غربی به تلاش برای خارج کردن اتباع خود از افغانستان شدت بخشیده‌اند، پاسخ برلین به انتقادات درباره رها کردن همکاران افغانستانی ارتش آلمان خبرساز شده است.

مدیر بخش اخبار ترکیه در وبگاه «میدل ایست‌آی» در پیامی توییتری از پاسخ جنجالی سخنگوی وزارت دفاع آلمان درباره چرایی تنها گذاشتن همکاران ارتش این کشور در افغانستان خبر داد.

«رجب سویلو» در این توییت نوشت: «یکی از سخنگویان وزارت دفاع آلمان درباره رها شدن همکاران محلی (ارتش آلمان در افغانستان) در کابل گفت که "اینطور نبود که ما کسی را برای همکاری با خودمکان مجبور کرده باشیم"».

تقریبا همزمان با این اظهارات، رسانه‌ها از تشدید تلاش آلمان برای خروج اتباع و دیپلمات‌های خود از پایتخت افغانستان خبر دادند.

به گزارش رویترز، به دلیل آشوب و هرج و مرج در فرودگاه پایتخت افغانستان، اولین هواپیمای نظامی اعزامی آلمان به کابل از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، تنها توانست هفت آلمانی را از این کشور خارج کند.

به نوشته این خبرگزاری، آلمان که پس از ایالات متحده بیشترین تعداد نیروی نظامی را در افغانستان در اختیار داشت، می‌خواهد با پرواز هوایی هزاران شهروند دو تابعیتی آلمانی-افغان و همچنین فعالان حقوق بشر، وکلا و افرادی را که با نیروهای خارجی همکاری می‌کردند، از این کشور منتقل کند.

«آنه‌گرت کرامپ-کارنباوئر» وزیر دفاع آلمان اعلام کرد، روز دوشنبه (دیروز) یک فروند هواپیمای ترابری نظامی «اِی ۴۰۰ اِم»(A400M) که هدفش خارج کردن ایمن نظامیان آلمانی از افغانستان بود، با یک فرود فوق العاده خطرناک در فرودگاه کابل به زمین نشست.

به گفته او، «ما شاهد یک وضعیت بسیار پر آشوب، خطرناک و پیچیده در فرودگاه (بین‌‍المللی کابل) هستیم. ما زمانی کمی داشتیم و در نتیجه تنها تواسنتیم کسانی که در هواپیما حاضر بودند را خارج کنیم».

آنه‌گرت کرامپ-کارنباوئر وزیر دفاع آلمان ابراز امیدواری کرد، فرودگاه کابل برای چند روز دیگر همچنان باز بماند تا امکان تخلیه هر چه بیشتر افراد از افغانستان وجود داشته باشد.

وی افزود: «آنها شامل فقط شهروندان آلمانی نیست بلکه کارکنان محلی (بومی در افغانستان) هم هستند که در معرض خطر قرار دارند. ما از دیگر کشورها هم حمایت خواهیم کرد».

سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد، اولین هواپیمای اعزامی این کشور به کابل، تنها توانست هفت نفر را از افغانستان خارج کند چرا که دیگر اتباع آلمانی بدون در اختیار داشتن حفاظت نیروهای نظامی نتوانستند خودشان را به هواپیما برسانند.

به گزارش رویترز، آلمان امیدوار است با استفاده از ۶۰۰ نیروی نظامی در ماموریت تخلیه اتباع این کشور ، تعداد بیشتری از آلمانی‌ها را از افغانستان خارج کند.

طبق خبر این رسانه غربی، آلمان منتظر گرفتن تایید و مجوز آمریکا برای اعزام دومین هواپیمای نظامی خود از مبدا تاشکند پایتخت ازبکستان به مقصد کابل است.