۰ نفر

اردوغان؛

ترکیه با موج جدید پناهجویان افغانستانی مواجه است

۲۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۲۴
کد خبر: 553903
ترکیه با موج جدید پناهجویان افغانستانی مواجه است

رییس جمهور ترکیه از مواجهه با موج تازه پناهجویان افغانستان همزمان با قدرت گرفتن نیروهای طالبان در این کشور خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، رییس جمهور ترکیه همزمان با بحران در افغانستان و قدرت گرفتن نیروهای طالبان در این کشور نسبت به روند مهاجرت پناهجویان افغانستان به ترکیه هشدار داد.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه یکشنبه بعد از ظهر در این زمینه گفت: «ما با موج جدیدی از هجوم پناهندگان از افغانستان از طریق ایران روبرو هستیم. ما تمام تلاش خود را برای اطمینان از ثبات در افغانستان انجام خواهیم داد. پاکستان هم وظایف حیاتی برای صلح و ثبات در افغانستان که درگیری‌ها در روزهای اخیر در آنجا شدت گرفته است، بر عهده دارد.»

 رییس ‌جمهور ترکیه در روزهای گذشته نیز  از افزایش درگیری‌ها و بی‌ثباتی در افغانستان در پی پیشروی طالبان ابراز نگرانی کرده بود

اردوغان در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: «ما در حال مذاکره با جنبش طالبان هستیم. شاید بتوانم با رهبر گروه طالبان در تلاشی برای پایان دادن به جنگ در افغانستان ملاقات کنم.»

 وی در این‌باره گفت: «من عصر امروز با طرف قطری درباره توقف پیشروی طالبان و راه‌های دستیابی به آشتی گفت‌وگو کردم. اوضاع افغانستان به مرحله خطرناکی رسیده است و باید تحت کنترل درآید.»

رییس ‌جمهور ترکیه درباره وضعیت مهاجران غیرقانونی در کشورش نیز توضیح داد: «موج نامنظم پناهندگی در مرزهای ما وجود ندارد، برخی افراد در رسانه‌های اجتماعی مبالغه می‌کنند. نهادهای ذیربط ما بخش اعظمی از مهاجران غیرقانونی افغانستانی را به کشور خود برمی‌گردانند.»

تصمیم خودسرانه آمریکا برای قراردادن نام ترکیه در لیست کشورهایی که واشنگتن قصد دارد مهاجران افغانستانی خود را در آنها اسکان بدهد، با واکنش تند حزب حاکم آنکارا مواجه شد.

«عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه اخیرا گفت هیچ کشوری نباید ترکیه را به عنوان اردوگاه پناهجویان خود بداند زیرا این کشور بیش از این ظرفیت نگهداری از مهاجران غیرقانونی را ندارد.

 چلیک طی نشست خبری توضیح داد: «ادارات دولتی در حال گفت‌وگو با تمام طرف‌های مرتبط هستند. تفکیک مسئولیت بین نهادهای دولتی انجام شده است. ترکیه مردمانی را که از مرگ فرار می‌کنند، در آغوش می‌کشد. اما اجازه نمی‌دهیم که از ما سوءاستفاده شود».

وی با انتقاد از «لحن فاشیستی» و نژادپرستانه برخی کشورها درباره مهاجران، اظهار داشت: «ترکیه اردوگاه مهاجران هیچک کشوری نیست. هیچ کسی نباید چنین تفکری نسبت به منطقه داشته باشد. ترکیه دیگر ظرفیت پذیرش موج‌های بیشتر مهاجران را ندارد.»