۰ نفر

عمر البشیر در آستانه تحویل به لاهه

۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۳۷
کد خبر: 553361
عمر البشیر در آستانه تحویل به لاهه

سودان در آستانه تحویل عمر البشیر، رئیس‌جمهور سابق این کشور به دادگاه لاهه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد،  در این راستا یک دادگاه بین‌المللی عمر حسن البشیر را متهم به نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در منطقه دارفور در غرب این کشور کرده است؛ جایی که دست کم ۳۰۰هزار نفر کشته شده‌اند. دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی، در نخستین سفر خود به پایتخت سودان، روز پنج‌شنبه اظهار امیدواری کرد که دولت سودان عمر حسن البشیر، رئیس‌جمهور سابق را به اتهام نسل-کشی و جنایات جنگی در منطقه تحویل دادگاه بین‌المللی دهد.

 عمر البشیر، ۷۷ساله، دو سال پیش برکنار شد و از آن زمان به بعد زندانی است. بر اساس تخمین-های سازمان ملل متحد، وی از سال ۲۰۰۹ تحت پیگرد جنایات دولتش در دارفور بوده است؛ جایی که در جنگ سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ حداقل ۳۰۰ هزار نفر کشته و ۷/ ۲میلیون نفر آواره شده‌اند.

دادگاه بین‌المللی به دولت انتقالی سودان که پس از برکناری البشیر، روی کار آمده است، فشار می‌آورد تا وی را به همراه دیگر رهبران متهم به جنایت در دارفور تحویل دهد؛ درحالی‌که گفته می‌شد این تصمیم آسانی نیست؛ اما وزیر خارجه سودان از تصمیم دولت کشورش برای تحویل عاملان جنایت جنگی در دارفور به لاهه خبر داد.

مریم الصادق المهدی، وزیر خارجه سودان در جریان دیدار با کریم خان دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد که کابینه دولت کشورش تصمیم به تحویل عاملان جنایات جنگی دارفور به لاهه گرفته است. وی همچنین گفت که کابینه دولت پیش‌نویس قانون مجوز پیوستن سودان به اساسنامه رم را صادر کرد. المهدی همچنین بر همکاری با لاهه در راستای تحقق عدالت برای خانواده‌های قربانیان جنایات دارفور تاکید کرد .وزیر امور خارجه سودان همچنین تاکید کرد که در جلسه مشترک شورای وزیران و شورای حاکمیت (پارلمان موقت) درباره تحویل مجرمان به لاهه و تصمیم اخیر شورای وزیران مبنی بر تصویب اساسنامه رم بحث خواهد شد.

در همین حال، مبارک محمود، دادستان کل سودان بر آمادگی دادستانی برای همکاری کامل با دیوان کیفری بین‌المللی در تمام زمینه‌ها، به ویژه در رابطه با قربانیان جنگ دارفور و تحقق عدالت تاکید کرد. دادستان کل دیوان کیفری بین‌الملل اوایل خرداد از دولت انتقالی سودان خواست تا افراد مظنونِ تحت تعقیب به اتهام «جنایت‌های جنگی و کشتار جمعی» در جنگ دارفور را به این دیوان تحویل دهد. مظنونان دادگاه کیفری بین‌المللی عمر البشیر، رئیس‌جمهوری مخلوع، عبدالرحیم محمد حسین وزیر دفاع او، احمد هارون وزیر کشورش و علی کوشیب هستند که کوشیب خود را تحویل داده و در حال حاضر در لاهه محاکمه‌اش در جریان است. کریم خان نیز بر اهمیت برداشتن گام‌های عملی برای برقراری عدالت درباره قربانیان جنگ دارفور و مجازات عاملان ارتکاب جنایت علیه آنها تاکید کرد.