۰ نفر

قطر خواستار اعتمادسازی بیشتر میان طالبان و دولت افغانستان شد

۲۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۵۵
کد خبر: 553218
قطر خواستار اعتمادسازی بیشتر میان طالبان و دولت افغانستان شد

وزیر خارجه قطر طرف‌های شرکت‌کننده در نشست صلح افغانستان در دوحه را به برداشتن گام‌های بیشتر برای اعتمادسازی در این کشور فراخواند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در واکنش به تحولات جاری در افغانستان و نگرانی‌های جاری در خصوص تصرف ۱۴ ولایت این کشور از سوی طالبان، خواستار حضور همه طرف‌ها در نشست دوحه برای برداشتن گام‌های بیشتر در راستای اعتمادسازی شد.

او در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: ما از نتایج مثبت نشست بین‌المللی دوحه در خصوص روند صلح در افغانستان استقبال می‌کنیم. همه طرف‌های شرکت‌کننده در این نشست را به اتخاذ گام‌های بیشتر به منظور اعتمادسازی و افزایش تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی و آتش‌بس فراگیر در افغانستان در اسرع وقت، فرا می‌خوانیم.

از ۱۲ دسامبر سال ۲۰۲۰ مذاکرات تاریخی صلح میان دولت افغانستان و طالبان با میاجیگری قطر و حمایت آمریکا برای پایان دادن به ۴۲ سال درگیری مسلحانه آغاز شد. این نشست ها با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا مدتی متوقف شد و پس از خروج نظامیان آمریکا از افغانستان و تشدید حملات طالبان مجدد از سر گرفته شده است.

 نشست ۳ روزه صلح در افغانستان، سه شنبه پیش در شهر دوحه آغاز شد و دیروز به پایان رسید. در این نشست، «عبدالله عبدالله»، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت: در نشست تروئیکای توسعه‌یافته (آمریکا، روسیه و چین +پاکستان)، طرح دولت افغانستان برای بیرون رفت از بحران کنونی را به قطر سپرده شد.

در بیانیه‌ای که پس از پایان مذاکرات دوحه در مورد افغانستان صادر شد، آمده است که طرفین درگیر در افغانستان باید هر چه سریعتر به توافقنامه صلحی جامع در این کشور دست یابند. ضمن اینکه نیرو‌های طالبان نیز باید درگیری‌ها و حملات خود را در مناطق و شهر‌های مختلف افغانستان در اسرع وقت متوقف کنند.