۰ نفر

پنتاگون: وضعیت افغانستان رو به وخامت است

۲۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۴۷
کد خبر: 553001
پنتاگون: وضعیت افغانستان رو به وخامت است

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز چهارشنبه به وخیم شدن وضعیت امنیتی افغانستان در میان پیشروی‌های گروه طالبان و کنترل مناطق بیشتری از خاک افغانستان توسط این گروه اعتراف کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، جان کربی مسوول مطبوعات در وزارت دفاع آمریکا گفت: ما همچنان به بررسی وضعیت افغانستان ادامه می‌دهیم. ما از وخامت اوضاع امنیتی افغاستان آگاه هستیم.  تمرکز ما در حال حاضر بر حمایت هوایی از نیروهای افغان در میدان در هر زمان ممکن و همچنین تکمیل عملیات عقب نشینی به روشی ایمن و منظم است. 

 رویترز روز چهارشنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که گروه طالبان می‌تواند کابل پایتخت افغانستان را در ۳۰ روز محاصره کرده و در ۹۰ روز این شهر را تصرف کند. 

یکی از مقامات اتحادیه اروپا اعلام کرده است که طالبان در حال حاضر ۶۵ درصد از افغانستان را در کنترل خود دارد و ۱۱ مرکز استان را تصرف کرده یا تهدید به تصرف کرده است. گروه طالبان همچنین بخش‌هایی از بزرگراه‌ها و گذرگاه‌های افغانستان را تصرف کرده است. 

کربی از تأیید یا تکذیب ارقامی که مطبوعات درباره وضعیت افغانستان گزارش می‌دهند خودداری کرد اما اعلام کرد که "هیچ نتیجه احتمالی از جمله سقوط کابل اجتناب ناپذیر نیست. "

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه از رهبران افغانستان خواست "با یکدیگر متحد شوند" و برای سرزمین خود بجنگند. 

پیشروی‌های عمده طالبان در ماه‌های اخیر همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از منطقه بوده است. بایدن در اوایل سال جاری اعلام کرد که حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان قبل از بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر پایان می‌یابد. پنتاگون روز چهارشنبه اعلام کرد که "در مسیر" خروج نیروهای آمریکا از افغانستان تا پایان ماه قرار دارد. 

بایدن روز سه شنبه گفت از تصمیم خود برای خروج نیروهایش از افغانستان پشیمان نیست و خاطرنشان کرد که آمریکا بیش از یک تریلیون دلار برای جنگ در افغانستان هزینه کرده و نیروهای افغان را آموزش داده است. بایدن همچنین اضافه کرد که آمریکا همچنان به پشتیبانی هوایی از نیروهای افغانستان و تامین غذا و تجهیزات ادامه می‌دهد. 

هفته گذشته، اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان بدتر شدن وضعیت امنیتی در کشورش را ناشی از تصمیم "ناگهانی" خروج نیروهای آمریکایی اعلام کرد.