۰ نفر

واشنگتن پست؛

احتمال سقوط کابل وجود دارد

۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۱۰
کد خبر: 552823
احتمال سقوط کابل وجود دارد

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز چهارشنبه در گزارشی نوشت:امریکا نگران سقوط کامل کابل بین یک تا سه ماه و زودتر از زمانی که سرویس های اطلاعاتی امریکا پیش بینی کرده بودند، وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در ادامه گزارش واشنگتن پست اضافه شده است شرایط افغانستان از ماه ژوئن و پس از خروج نیروهای آمریکایی که سرویس اطلاعاتی آمریکا پیش بینی کرده بود ممکن است کابل در ۶ تا ۱۲ ماه آینده بدست نیروهای طالبان بیفتد،بحرانی تر است.

یک منبع آگاه نزدیک به سرویس اطلاعاتی آمریکا در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد همه چیز در مسیر اشتباه پیش می رود. 

برپایه این گزارش از زمان خروج نیروهای خارجی از این کشور خصومت میان نیروهای دولت  و طالبان تشدید شده است. ابتدا طالبان مناطق روستایی را تحت کنترل حود در آورد سپس به شهرهای مهم حمله کرد. 

« جن ساکی » سخنگوی کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد « جو بایدن » رییس جمهوری آمریکا همچنان معتقد است برای طالبان غیرقابل اجتناب نیست اگر کابل و یا تمام کشور را به کنترل خود درآورد.

پیشتر رییس جمهور آمریکا تاکید کرده بود که تصمیمش مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان قابل مباحثه نیست و با وجود اقداماتِ بی اثر دولت افغانستان از تصمیمی که گرفته متاسف نیست.

وی در گفت و گو با خبرنگاران گفته بود : « ما میلیاردها دلار طی ۲۰ سال در افغانستان هزینه کردیم. و بیش از ۳۰۰ هزار سربازان افغان را آموزش دادیم  و تجهیز کردیم. حالا زمان آن است تا رهبران افغانستان با هم کنار بیایند. »

در این میان  « اشرف غنی » رییس جمهوری افغانستان اخیرا به « مزار شریف » مرکز ولایت شمالی « بلخ » سفر کرده بود و در جلسه ای با مقامات محلی و « عبدالرشید دوستم » معاون پیشین ریاست جمهوری و « عطامحمد نور » فرماندار پیشین بلخ بر روی مراحل تامین  امنیت شهر مذاکره کرده بود. 

این جلسه یک روز بعد از آنکه طالبان اعلام کرد کنترل « پلخمری » مرکز ولایت «بغلان » که در منطقه استراتژیک راه مزار شریف و کابل واقع شده است را بدست گرفته برگزار شد. 

براساس گزارش های منتشر شده ،طالبان ادعا می کند که هشت مرکز استان را در پنج روز  گذشته به کنترل خود درآورده است.