۰ نفر

تاخت و تاز طالبان در قندوز، وضعیت مبهم سرپل

۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۷:۵۳
کد خبر: 552063
تاخت و تاز طالبان در قندوز، وضعیت مبهم سرپل

جمعه روز سقوط زرنج بود، شنبه شبرغان و دیروز قندوز؛ شهری ثروتمند و پرمحصول که به کندوی افغانستان معروف است و با خونریزی‌های طالبان نیز ناآشنا نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اولین بار سال 1997 بود که طالبان پیروزمندانه قدم به این شهر گذاشتند. آنان بعد از حملات امریکا علیه حکومت خود، شهرها را یکی پس از دیگری ترک کردند. اما آخرین شهری که حاضر به خروج از آن شدند، قندوز بود. خروج آنان از این شهر 26 نوامبر 2001 رقم خورد. در سال 2015 طالبان دیگر بار به این شهر حمله کرده و آن را تصرف کردند.

15 روز بعد شهر دیگر بار آزاد شد. آنها دو بار دیگر در 31 اوت 2019 و 19 مه 2020 برای تصرف قندوز خیز برداشتند و هربار شکست خوردند. اما دیروز قندوز دیگر خوش‌شانس نبود و طالبان با ورود به شهر، ستون‌هایی از دود را در این شهر برافراشتند. به گزارش «طلوع نیوز»، آنان نه تنها مغازه‌ها و ساختمان‌های دولتی و گاه خصوصی را به آتش کشیدند که زیرساخت‌های شهر را نیز به نابودی کشاندند.

تصاویر منتشر شده از قندوز نیز نشان می‌دهد، طالبان از صبح دیروز خود را به مرکز شهر رساندند و در حالی با باقیمانده نیروهای امنیتی در این منطقه وارد آتشباری سنگین شدند که در خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی شهر، غوغای مردمی بود که سعی می‌کردند بی‌سر و صدا، از تیررس دید طالبانی‌ها به دور باشند و جان خود را برداشته و از شهر بگریزند.

وضعیت مبهم سرپل

تاخت و تاز طالبان در شهر قندوز، مرکز ولایت قندوز در 200 کیلومتری کابل، پایتخت افغانستان در حالی رقم خورد که شهر سرپل، مرکز ولایتی به همین نام در شمال افغانستان نیز در شرایطی نه چندان بهتر بود. در حالی که در دو روز گذشته نبردهای سنگینی دراین شهر جریان داشت، عصر دیروز طالبان مدعی شدند کنترل این شهر را نیز به دست گرفته‌اند. اما دولت افغانستان تا شب گذشته نه نسبت به سقوط قندوز و نه ابهام‌ها در خصوص سرپل هیچ واکنشی نداشت. تنها «تاج محمد»، فرمانده نیروهای کماندو در قندوز به مردم این شهر اطمینان داد از خانه‌های آنان مقابل طالبان دفاع خواهند کرد. وزارت دفاع افغانستان هم در بیانیه‌هایی به آنها امیدواری داد که مقر رادیو تلویزیون قندوز از طالبان پاکسازی شده است.

 با این حال «فرانس‌پرس» مدعی شده است، بعید به‌نظر می‌رسد ارتش افغانستان بتواند طالبان را در این دو شهر متوقف کند. این خبرگزاری همچنین به نقل از محمد حسین مجاهد‌زاده، عضو شورای ولایتی سرپل خبر داد، طالبان یک گردان ارتش افغانستان را در حومه این شهر محاصره کرده و تمام نقاط شهر را تصرف کرده است.

سرعت پیشروی طالبان از روز جمعه تا شب گذشته که منجر به سقوط سه مرکز ولایت شده است و وضعیت چهارمین مرکز ولایت (سرپل) نیز درابهام است، بسیار چشمگیر بوده است. ضمن آنکه گفته می‌شود، وضعیت در لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند نیز خوب نیست و طالبان دست برتر را در نبردها در حومه این شهر دارد. در قندهار نیز درگیری‌ها ادامه دارد و گزارش خبرگزاری افغانستانی «جمهور» حاکی است، به‌دلیل حملات راکتی طالبان در اطراف فرودگاه قندهار، تمامی پروازها از این شهر متوقف شده است.

این پیشروی‌ها شنبه شب، جو بایدن را وا داشت، دستور حمله به نیروهای طالبان در شبرغان را صادر کند. اما روز گذشته ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان مدعی شد، حملات هواپیماهای امریکایی و ارتش افغانستان باعث کشته شدن شهروندان شده و طالبان تلفات قابل ملاحظه‌ای نداده است. اما وزارت دفاع افغانستان تأکید کرده، در درگیری‌های روز شنبه 900 نفر از اعضای طالبان کشته شده‌اند. به گفته آنان در حملات جنگنده‌های بی‌52 امریکا 200 طالب کشته شدند.

اتهام جنایت جنگی علیه طالبان

در حالی که گزارش‌های متعدد از مناطق درگیری در افغانستان حاکی از اعمال خشونت‌ها از سوی طالبان علیه مردم افغانستان است، کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرد، براساس تحقیقات آنها طالبان در شهرستان مالستان استان غزنی با کشتن ۲۷ غیر نظامی مرتکب جنایت جنگی شده است.

در همین حال نگرانی‌های زیادی درباره وضعیت اقتصادی افغانستان وجود دارد. با حملات طالبان و استیلای آنان بر برخی مبادی اقتصادی این کشور همچون زرنج، نگرانی‌های زیادی درباره کاهش منابع مالی دولت و تأثیر آن بر مقابله با طالبان وجود دارد.