۰ نفر

رییسی در دیدار نمایندگان کشورهای خارجی؛

تحریم نمی تواند مسیر توسعه کشورهای مستقل را متوقف کند / آینده متعلق به کشورهایی نیست که به دیگران ظلم می کنند

۱۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۵۲
کد خبر: 551281
تحریم نمی تواند مسیر توسعه کشورهای مستقل را متوقف کند / آینده متعلق به کشورهایی نیست که به دیگران ظلم می کنند

رییس جمهور با مقام ها و نمایندگان کشورهای مختلف دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، رییس جمهور با تاکید بر برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور اظهارداشت: بی تردید ظرفیت های فراوانی در ایران و بلاروس وجود دارد که استفاده از آنها می تواند به نفع دو ملت باشد.

آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه تحریم نمی تواند مسیر توسعه و همکاری دوستانه کشورها را متوقف کند، گفت: آمریکا تصور می کند با ابزار تحریم می‌تواند در روند پیشرفت ملت ها  مانع ایجاد کند اما سخت در اشتباه است و ایران با همکاری  کشورهای دوست خود با قوت مسیر پیشرفت را ادامه خواهد داد و با این کار آمریکا را پشیمان می کنیم.

ولادیمیر آندریچنکو رییس مجلس نمایندگان بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به سخنرانی آیت الله رییسی در مراسم تحلیف گفت: در این سخنرانی عزم راسخ شما برای توسعه و پیشرفت شتابان کشورتان برای همگان آشکار شد و بلاروس در این مسیر در کنار ایران است.

وی با تاکید بر اینکه بلاروس بدنبال ایجاد روابط گسترده و همه جانبه با ایران است، اظهارداشت: تحریم ناجوانمردانه غرب بویژه آمریکا از موانع توسعه روابط دو کشور است اما با این وجود معتقدیم در شرایط تحریم هم با هماهنگی بیشتر می توانیم حتی سطح همکاری های خود را افزایش دهیم.

رییسی: اراده جدی و صمیمانه ایران توسعه روابط با امارات است

سید ابراهیم رییسی رییس جمهور پنج شنبه شب در دیدار فرستاده ویژه امارات متحده عربی با اشاره به اراده جدی امارات متحده برای تعمیق و تحکیم همه جانبه روابط با ایران در زمینه های مختلف بویژه اقتصادی و تجاری، گفت: برای تسریع در روند توسعه روابط، مناسب است سازوکار مشترکی ایجاد شود تا ظرفیت ها و راههای تحکیم مناسبات و همکاری های دو کشور را در زمینه های مختلف عملیاتی نماید.

آیت الله رییسی در ادامه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران دوست واقعی و صادقی برای امارات و سایر کشورهای منطقه است، اظهارداشت: نسبت به مردم امارات احساس علاقه قلبی داریم و ارتباط نزدیک دو دولت می تواند زمینه ساز برقراری روابط برادرانه و همکاری های نزدیک تر بین دو ملت باشد. 

رییسی حمایت از مردم مظلوم فلسطین را بعنوان نمونه ای از دوستی واقعی مردم ایران یاد کرد و گفت: به رغم همه فشارها و محدودیت هایی که داریم اما در دفاع از مردم فلسطین به وظیفه دینی و انسانی خود عمل می کنیم و انتظار داریم کشورهای مسلمان و عرب نیز در این زمینه پیشقدم باشند و در این صورت تجاوز و تعدی صهیونیست ها نیز از بین خواهد رفت.

رییس جمهور همچنین با بیان اینکه آینده یمن باید توسط خود یمنی ها رقم بخورد، اظهار داشت: نگاه مشترک کشورهای منطقه در این زمینه می تواند به نفع صلح و ثبات در منطقه بوده و منافع کشورهای منطقه را نیز تضمین نماید.

آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: صهیونیست ها دوستدار ملت های منطقه نیستند و با عادی سازی روابط بدنبال تضعیف ظرفیت جهان اسلام هستند.

فرستاده ویژه امارات متحده عربی نیز در این دیدار با ابلاغ تبریک و سلام های صمیمانه رییس دولت، ولیعهد و فرمانده نیروهای مسلح کشورش به آیت الله رییسی، گفت: از حضور در مراسم تحلیف و شنیدن دیدگاه های حکیمانه شما بویژه در دوستی با کشورهای همسایه، بسیار خرسند هستیم.

وی با اشاره به مناسبات ریشه‌دار دو کشور خاطرنشان کرد: با توجه به حکمت و درایتی که در سخنرانی شاهد بودیم نسبت به آینده روابط و استقرار صلح و ثبات در منطقه، اطمینان خاطر داریم و مصمم هستیم سطح روابط با تهران را هرچه بیشتر افزایش دهیم.

فرستاده ویژه امارات متحده عربی با بیان اینکه با دستور رهبر کشور خود به ایران آمده ایم تا اراده جدی خود را برای تعیمق همه جانبه روابط با ایران نشان دهیم، گفت: پیام حضور ما در این سفر ارتقای همکاری ها در زمینه‌های متنوع است و برای تعمیق و نهادینه سازی روابط با تهران به نفع دو ملت برادر تلاش خواهیم کرد.

162823227619735300

آینده متعلق به کشورهایی نیست که به دیگران ظلم می‌کنند

سید ابراهیم رییسی رییس جمهور، شامگاه پنجشنبه در دیدار "ایویتسا داچیچ" رییس پارلمان صربستان با بیان اینکه دو کشور می‌توانند روابط گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف داشته باشند، گفت: ایران و صربستان ظرفیت‌های زیادی برای گسترش مناسبات دارند که می‌توانند آنها را در راستای منافع ملت‌های خود فعال کنند.

رییس جمهور افزود: ایران کشوری صلح‌دوست و خیرخواه ملت‌های دیگر است و بر این باور است که آینده متعلق به کشورهایی نیست که به دیگران ظلم می‌کنند.

"ایویتسا داچیچ" نیز در این دیدار با بیان اینکه صربستان کشوری مستقل است که در سیاست خارجی خود نیز استقلال دارد، اظهار داشت: معتقدیم ایران و صربستان در عرصه اقتصادی منافع مشترک زیادی دارند و لذا باید با شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور، برنامه مناسبی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه تدوین و اجرا کنیم.

هن

ایران و هند در راستای تامین امنیت منطقه بویژه افغانستان می توانند نقش سازنده و مفیدی ایفا کنند

سید ابراهیم رییسی روز جمعه در دیدار «سوبر امانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند،  با بیان اینکه دولت ایران سیاست توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه بویژه هند را با قوت پیگیری خواهد کرد، گفت: ظرفیت های بزرگی در دو کشور در بخش های مختلف بویژه حوزه اقتصادی، تجاری و فناوری های نو وجود دارد که باید در تحکیم سطح مناسبات خود مورد استفاده قرار دهیم.

آیت الله رییسی با تاکید بر لزوم داشتن برنامه مشترک در مسیر افزایش سطح روابط تهران – دهلی نو، اظهارداشت: با حرکت در مسیر برنامه مشترک همکاری می توانیم شرایط متفاوتی در سطح روابط دو کشور در راستای منافع دو ملت برداریم.

رییس جمهور همچنین اهمیت همکاری و هماهنگی نزدیک دو کشور در صلح و ثبات در منطقه را مورد تاکید قرار داد و گفت: ایران و هند در راستای تامین امنیت منطقه بویژه افغانستان می توانند نقش سازنده و مفیدی ایفا کنند و تهران از نقش آفرینی دهلی نو در ایجاد امنیت در افغانستان استقبال می کند.

رییسی خاطرنشان کرد: سرنوشت افغانستان باید توسط خود افغانی ها رقم بخورد و باور داریم اگر آمریکایی ها در این زمینه فتنه گری نکنند این مسئله به سرعت حل و فصل خواهد شد.

«سوبر امانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند نیز در این دیدار با استقبال از سخنرانی آیت الله رییسی در مراسم تحلیف در رابطه با اراده دولت ایران برای توسعه روابط با کشورهای همسایه، اظهارداشت: دیدگاه های شما را به رییس جمهور و نخست وزیر هند منعکس خواهم کرد و تلاش می‌کنیم تا همکاری های خود را به بالاترین سطح برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: سطح روابط کنونی مطلوب نیست و مصمم هستیم با توجه به اراده جدی طرف ایرانی همکاری های بلند مدتی را در راستای منافع ملت های خود برقرار سازیم.

162823986226069800

 ایران و نیجریه ظرفیت های مناسبی برای گسترش روابط دارند

سید ابراهیم رییسی رییس جمهور، صبح جمعه در دیدار "زبیرو دادا" وزیر امور خارجه نیجریه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تعاملات با کشورهای آفریقایی اراده جدی دارد، افزود: مسئولان نیجریه ای نیز تلاش کنند موانع احتمالی گسترش روابط دو کشور را برطرف کنند.

"زبیرو دادا" وزیر امور خارجه نیجریه نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط دو کشور دوستانه و صمیمی است، اظهار داشت: امیدواریم در دوره جدید بتوانیم سطح همکاری های دوجانبه را بیش از پیش ارتقا دهیم.

ا

ایران و آفریقای جنوبی برای دفاع از حقوق کشورهای مستقل در مجامع بین‌المللی، مسؤولیت دارند

سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور شامگاه پنجشنبه در دیدار "تاندی آر" رییس پارلمان ملی آفریقای جنوبی، با اشاره به اینکه مردم ایران همواره احساس مثبتی به مردم و کشورهای آفریقایی داشته اند، افزود: ایرانیان، ملت های آفریقایی را نیز مردمی می شناسند که در طول تاریخ مورد ظلم زیاده خواهان قرار گرفته اند.

رییسی تاکید کرد: مردم ایران و البته افکار عمومی جهانیان، از تبعیض علیه رنگین پوستان به ویژه بدرفتاری ها با سیاه پوستان در آمریکا به شدت متنفر هستند.

رییس جمهور با اشاره به توانمندی های ملی و جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و آفریقای جنوبی تصریح کرد: دو کشور برای دفاع از حقوق کشورهای مستقل در مجامع بین‌المللی مسؤولیت دارند.

"تاندی آر" رییس پارلمانی ملی آفریقای جنوبی نیز در این دیدار با ابلاغ تبریک و آرزوی موفقیت خود و رییس جمهور کشورش برای آیت الله رییسی اظهار داشت: آفریقای جنوبی خواهان گسترش همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران است. هیچگاه تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران را به رسمیت نشناختیم و بر این باور هستیم که به موازات غلبه بر تحریم ها، سطح روابط دوجانبه را ارتقا دهیم.

ک

باید با همکاری هم صفحه جدیدی در عرصه همکاری میان کشورهای منطقه را بگشاییم

 سید ابراهیم رییسی پیش از ظهر جمعه در دیدار "احمد ناصر المحمد الاحمد جابر الصباح"، وزیر امور خارجه کویت،  با بیان اینکه دشمنان و بدخواهان، روابط برادرانه بین ملت های منطقه را نمی پسندند، افزود: با این وجود باید برخلاف خواسته آنها روز به روز سطح مناسبات را ارتقا دهیم.

رییسی افزود: اگر مسئله و مشکلی بین کشورهای منطقه وجود دارد، باید با گفت و گو و تعامل حل و فصل شود و نباید اجازه داد هیچ جای پایی برای دخالت بیگانگان در منطقه ایجاد شود.

"احمد ناصر المحمد الاحمد جابر الصباح"، وزیر امور خارجه کویت نیز در این دیدار با اظهار امیدواری نسبت به اینکه در دوره پیش رو، صفحه ای جدید از روابط با ایران را رقم بزنیم، اظهار داشت: آمادگی داریم تا به محض تشکیل کابینه حضرتعالی، همکاری برای تدوین طرحی عملیاتی برای گسترش همه جانبه روابط را آغاز کنیم.

وی با ابلاغ تبریک و پیام کتبی امیر کویت برای آیت الله رییسی تصریح کرد: امروز با توجه به تجربه به دست آمده از مبارزه با کرونا باید عرصه های جدیدی برای همکاری بین کشورهای منطقه را تعریف کنیم.

دا

برای توسعه جدی روابط تهران-داکا اراده جدی داریم

سید ابراهیم رییسی روز جمعه در دیدار «شهریار عالم» وزیر خارجه بنگلادش با اشاره به روابط دیرینه و فرهنگی ایران و بنگلادش، اظهارداشت: برای توسعه جدی روابط دو کشور در همه زمینه ها بویژه در عرصه اقتصادی اراده جدی داریم و فعال سازی ظرفیت های موجود را به نفع رفاه و پیشرفت دو ملت می دانیم.

آیت الله رییسی گفت: جمهوری اسلامی ایران از همکاری و سرمایه گذاری های مشترک دو کشور در مسیر توسعه روابط استقبال می کند.

رییس جمهور همچنین از میزبانی و حمایت بنگلادش از آوارگان میانمار قدردانی کرد و گفت: امیدواریم از همه ظرفیت های خود برای رهایی مردم مسلمان و مظلوم میانمار از ظلم استفاده کنید.

شهریار عالم، وزیر خارجه بنگلادش نیز در این دیدار با بیان اینکه امیدواریم در دوره جدید روابط دو کشور توسعه و بهبود یابد، اظهارداشت: بنگلادش خواهان شراکت ایران در مسیر توسعه اقتصادی است.

162824367918652800

مصمم هستیم گام های بلندی برای توسعه همه جانبه روابط به  نفع دو ملت برداریم

سید ابراهیم رییسی روز جمعه در دیدار «صاحبه غفاراوا» رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان، ظرفیت های گسترده در مسیر توسعه روابط تهران- باکو را مورد اشاره قرار داد و اظهارداشت: شرکت های مختلف و بخش خصوصی ایرانی آمادگی دارند در روند بازسازی مناطق آذربایجان و اجرای  پروژه های مشترک در بخش های فنی، مهندسی و زیربنایی، مشارکت و همکاری داشته باشند.

آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه ایران پیشرفت و امنیت جمهوری آذربایجان را امنیت خود می داند، گفت: دو کشور می توانند در روابط دو جانبه و منطقه ای همکاری ها و هماهنگی های نزدیک و موثری در راستای منافع دو ملت و امنیت و ثبات در منطقه داشته باشند.

«صاحبه غفاراوا» رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با تبریک و ابلاغ سلام الهام علی اف رییس جمهور کشورش، گفت: اطمینان داریم در دوره جدید، روابط و مناسبات تهران و باکو بیش از پیش توسعه خواهد یافت و آذربایجان از مشارکت و حضور شرکت های ایرانی در اجرای طرح ها و پروژه های مختلف استقبال می کند.

تا

ظرفیت های مناسبی برای ارتقای سطح روابط ایران با تانزانیا و زنگبار وجود دارد

رییس جمهور اظهار امیدواری کرد که روابط پارلمانی بین مجلس شورای اسلامی ایران با مجالس تانزانیا و زنگبار به توسعه تعاملات دوجانبه و منطقه ای طرفین کمک کند.

"جوب یوستینا انوگای" و "زبیر علی مولود" روسای مجالس تانزانیا و زنگبار نیز در این دیدار با ابلاغ تبریک روسای جمهور متبوع خود به آیت الله رییسی، به سابقه حضور شیرازی ها در زنگبار اشاره کرده و گفتند که در ایام استقلال تانزانیا و زنگبار، یکی از احزاب فعال، حزب آفریقایی شیرازی بود که تلاش های موثری برای مستقل شدن کشور داشت.

روسای مجالس تانزانیا و زنگبار اظهار امیدواری کردند که در دوره جدید، روابط و تعاملات دوجانبه به ویژه در عرصه اقتصادی گسترش یابد.

قر

گسترش روابط ایران و قرقیزستان، دوستی دیرین دو کشور را تعمیق و تقویت می کند

سید ابراهیم رییسی رییس جمهور، ظهر جمعه در دیدار "نالانت مامیتوف" رییس مجلس ملی قرقیزستان، با اظهار امیدواری نسبت به اینکه دوستی عمیق و دیرین ایران و قرقیزستان با گسترش مناسبات در عرصه های مختلف بیش از گذشته تعمیق و تقویت شود، افزود: ظرفیت های بالایی برای گسترش روابط داریم که باید برای فعال کردن آنها برنامه ریزی مناسب داشته باشیم.

"نالانت مامیتوف" رییس مجلس ملی قرقیزستان نیز در این دیدار با ابلاغ پیام تبریک و آرزوی موفقیت رییس جمهور کشورش برای آیت الله رییسی و نیز آرزوی پیشرفت روزافزون برای ملت ایران، اظهار داشت: قرقیزستان بسیار به گسترش روابط اقتصادی و تجاری خود با جمهوری اسلامی ایران علاقمند است.

وی تصریح کرد: به نتیجه رسیدن مذاکرات برای احداث خط آهن بین ایران و قرقیزستان از مسیر ترکمنستان و ازبکستان و نیز افزایش پروازها بین دو کشور، از اقداماتی هستند که می توانند زمینه گسترش تعاملات را فراهم کنند.

عر

کشورهای سلطه گر هیچگاه برای مشکل گشایی از ناامنی های منطقه گام موثری برنداشته اند

 سید ابراهیم رییسی روز جمعه در دیدار نچیروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق، روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق را ریشه ای و قلبی دانست و اظهارداشت: امروز شرایط مناسبی فراهم شده تا بر پایه  اشتراکات تاریخی و فرهنگی، روابط و همکاری های قوی تر و گسترده تری در بخش های مختلف و در راستای رونق اقتصادی داشته باشیم.

آیت الله رییسی با اشاره به جانفشانی ها و مجاهدت های شهید حاج قاسم سلیمانی در زمان هجوم داعش به عراق و منطقه کردستان، گفت: حاج قاسم درآن زمان گویی یکی از شهرهای ایران مورد تهاجم قرار گرفته باشد در صحنه حضور داشت و با همکاری نیروهای عراقی فتنه داعش را از بین برد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه امنیت و ثبات منطقه باید توسط کشورهای منطقه ایجاد شود، خاطرنشان کرد: کشورهایی که بدنبال سلطه گری بوده و خوی استکباری و خود برتربینی دارند، هیچ گاه برای مشکل گشایی از ناامنی های منطقه گام موثری برنداشته، بلکه با فتنه گری بر مشکلات موجود دامن می زنند.

آیت الله رییسی با بیان اینکه زمینه ناامنی فیزیکی را توطئه و فتنه گری بیگانگان فراهم می کند، اظهار داشت: کشورها و ملت های منطقه باید در مقابل فتنه افکنی و نفوذ نرم سلطه گران مراقب باشند و اجازه دخالت به آنها را ندهند.

نچیروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار با تبریک انتخاب آیت الله رییسی، گفت: از دیدگاه های شما در مراسم تحلیف نه تنها ما، بلکه همه منطقه خوشحال شدند و قطعا از آن استقبال خواهد شد. مصمم هستیم فصل جدیدی در روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میان اقلیم کردستان بعنوان بخشی از کشور عراق با ایران داشته باشیم.

بارزانی با تاکید بر اینکه خود را جزئی از ایران و انقلاب اسلامی می دانیم، اظهارداشت: امیدواریم با حضور دولت جدید در ایران، روابط موجود در همه زمینه ها توسعه یابد چرا که قابلیت های زیادی برای تحکیم و افزایش روابط بویژه درسطح مناسبات اقتصادی وجود دارد.

نچیروان بارزانی با تاکید بر اینکه اقلیم کردستان به امنیت جمهوری اسلامی ایران متعهد و پایبند است، تصریح کرد: در تمام زمینه هایی که با مشکل مواجه بودیم همیشه ایران را در کنار خود داشتیم و شهید حاج قاسم سلیمانی نقش زیادی در تامین امنیت عراق و اقلیم در مقابل هجوم داعش داشت، خود را مدیون ایران می دانیم و یقین بدانید که اقلیم نیز هرگز اجازه هیچ گونه  ناامنی از خاک خود علیه ایران را نخواهد داد.

بیس

ظرفیت های همکاری با قاره آفریقا با جدیت تمام فعال خواهد شد

سید ابراهیم رییسی عصر جمعه در دیدار«سیپر ینو کاساما» رییس مجلس ملی گینه بیسائو،  با بیان اینکه کشورهای آفریقایی از ظرفیت های مادی و نیروی انسانی ارزشمندی برخوردار هستند، اظهار داشت: تهران توسعه همه جانبه روابط با کشورهای آفریقایی و از جمله گینه بیسائو را در راستای منافع متقابل پیگیری خواهد کرد.

آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: غربی ها عمدتا بدنبال بهره برداری از منابع و ذخایر قاره آفریقا هستند و در مقابل نه تنها به توسعه و رفاه مردم آن کمک نمی کنند بلکه سیاست عقب ماندگی کشورهای آفریقایی را با شدت پیگیری می کنند اما جمهوری اسلامی بعنوان دوست و شریک واقعی و در راستای منافع مشترک، بدنبال استقلال و پیشرفت مردم این قاره است.

رییس جمهور همچنین اهمیت روابط پارلمانی را در روند توسعه روابط دو کشور مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر پارلمان های دو کشور رابطه و همکاری نزدیک با یکدیگر داشته باشند بدون تردید مسیر توسعه روزافزون روابط دو جانبه نیز هموارتر خواهد بود.

سیپر ینو کاساما رییس مجلس ملی گینه بیسائو نیز در این دیدار سخنرانی رییسی در مراسم تحلیف را بسیار ارزشمند دانست و گفت: گینه بیسائو و تمام کشورهای آفریقایی حامی چنین رویکردهایی هستند و از دیدگاه های مطرح شده استقبال می کنیم.

رییس مجلس ملی گینه بیسائو با تاکید بر اهتمام کشورش به توسعه سطح روابط با ایران اظهارداشت: معتقدیم تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران حتما باید رفع شود و ادامه آن امکان پذیر نیست.

لبن

حزب الله لبنان امروز به الگویی موفق و فراگیر در مقاومت برابر استکبار تبدیل شده است

 

 سید ابراهیم رییسی رییس جمهور، عصر جمعه در دیدار "شیخ نعیم قاسم"، قائم مقام دبیرکل حزب الله لبنان، افزود: امیدی که مجموعه اثرگذار حزب الله لبنان برای ایستادگی در دل ملت ها ایجاد کرده، باعث شده است که دشمن تلاش کند به هر نحو ممکن در برابر گسترش این الگوی اثربخش مانع‌تراشی کند و لذا ایجاد محدودیت و بستن رسانه های جریان مقاومت در همین راستا صورت می گیرد.

 قائم مقام دبیرکل حزب الله لبنان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام، دعا و آرزوی توفیق سید حسن نصرالله برای آیت الله رییسی، اظهار داشت: امروز با وجود شرایط اجتماعی سخت، وضعیت در جریان مقاومت لبنان به دلیل همراهی واقعی و اتحاد با مردم قابل قبول است.

شیخ نعیم قاسم، تصریح کرد: تنها گروهی که توانسته در لبنان یکپارچگی و اتحاد خود را با مردم در برابر تعدی ها و توطئه های دشمن صهیونیستی حفظ کند، حزب الله لبنان است.

حش

حشد الشعبی پشتوانه عظیمی برای امنیت و پیشرفت عراق است

رییس جمهور، حمایت اقوام و گروه های مختلف عراق اعم از شیعه و سنی را سرمایه بسیار ارزشمندی برای حشد الشعبی دانست و گفت: حشد الشعبی پشتوانه عظیمی برای توسعه و پیشرفت عراق و دفاع از مردم در برابر توطئه ها و نقشه های بیگانگان است. همچنان که در ایران نیز ایجاد بسیج مستضعفان با درایت حضرت امام (ره) برکات فراوانی برای نظام داشته و در حوزه دفاع، ارائه خدمات اجتماعی و کمک به دولت ها در مواجهه با بحران ها و مشکلات نقش بی بدیلی داشته است.
رییسی همچنین با گرامیداشت یاد شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، اظهارداشت: به برکت خون این شهیدان و سایر شهدای مقاومت، روابط دو ملت عمیق تر و مستحکم خواهد بود.
فالح الفیاض رییس سازمان حشد الشعبی عراق نیز در این دیدار با تبریک انتخاب آیت الله رییسی، به تاثیر رشادت ها و خون پاک حاج قاسم سلیمانی در پیوند عمیق دو ملت ایران و عراق اشاره کرد و گفت: مردم عراق احترام خاصی برای حاج قاسم عزیز قائل هستند و ایشان به نماد رابطه قلبی دو ملت تبدیل شده است.
وی تاسیس حشد الشعبی را از آثار و برکات جهاد دانست و گفت: امروز اغلب عراقی ها، حشد الشعبی را ضامن حاکمیت و بقای عراق و جلوگیری از بوجود آمدن دیکتاتوری در این کشور می دانند و توطئه های دشمنان برای حاکم کردن مجدد دیکتاتوری در عراق به برکت حشد الشعبی و مرجعیت خنثی شده است.

فل

همواره و با همه وجود از حق مردم مظلوم فلسطین دفاع خواهیم کرد

رییس جمهور، «جهاد اسلامی» را مجموعه ای تاثیرگذار برای دفاع از حقوق مردم فلسطین دانست و گفت: امروز ابتکار عمل برای تعیین سرنوشت فلسطین در دستان مجاهدین و گروه های مقاومت است و این ابتکار عمل تا پیروزی نهایی ادامه خواهد یافت.
رییسی با بیان اینکه پیروزی نهایی متعلق به جبهه حق است، اظهارداشت: جبهه باطل به رغم برخورداری از قدرت تسلیحاتی و مادی در مقابل جبهه حق در غزه مستاصل و درمانده است.
زیاد نخاله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین نیز در این دیدار با تبریک پیروزی آیت الله رییسی از طرف مردم و مجاهدین فلسطین، گفت: جمهوری اسلامی ایران در انتقال مسالمت آمیز قدرت به الگوی جهان تبدیل شده است در حالی که چند ماه قبل شاهد درگیری در آمریکا برای انتقال قدرت بودیم.
وی خاطرنشان کرد: پیام سخنرانی شما در روز تحلیف حمایت از حق و عدالت و مظلومین بود و در این مسیر تا آزاد سازی قدس شریف در کنار ایران اسلامی خواهیم بود.

ری

عملیات "شمشیر قدس" نشانه های پیروزی بزرگ جریان مقاومت در برابر غاصبان فلسطین را آشکار کرد

سید ابراهیم رییسی رییس جمهور، عصر امروز جمعه در دیدار "اسماعیل هنیه" رییس دفتر سیاسی جنبش حماس، با تشکر از نگاه امیدآفرین وی درباره آزادسازی قدس و پایان اشغال فلسطین گفت: امروز نشانه های پیروزی بزرگ جریان مقاومت ظاهر شده و عملیات شمشیر قدس یکی از نشانه های این پیروزی بود.

رییس جمهور افزود: عملیات شمشیر قدس نشان داد که ابتکار عمل در دست جریان مقاومت است. نیروهای مقاومت در این عملیات چنان عرصه را بر دشمن صهیونیستی تنگ کردند که نه خود صهیونیست ها و نه حامیان آنها فکر آن را هم نمی کردند.
رییسی پیروزی عملیات شمشیر قدس را باعث امیدواری دوستان و ناامیدی دشمنان جریان مقاومت توصیف کرد و اظهار داشت: مهمترین پیام این پیروزی این بود که نظریه مقاومت در فلسطین جواب داده و خواهد داد. آنچه آینده فلسطین و منطقه را رقم می زند، مجاهدت مجاهدان و مقاومت نیروهای جهادی است.
رییس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره حامی مجاهدین فلسطینی خواهد بود، تاکید کرد: هرگز تردیدی در این سیاست نداشته و نخواهیم داشت. فلسطین از نظر ما مساله اول جهان اسلام بوده و خواهد بود.
"اسماعیل هنیه" رییس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز در این دیدار با بیان اینکه حامل پیام تبریک و درود ملت مقاوم و مظلوم فلسطین در تمام نقاط فلسطین و جهان برای آیت الله رییسی است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و امام خمینی (ره) از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به مساله فلسطین اهتمام جدی داشته اند.
رییس دفتر سیاسی جنبش حماس تعیین روز جهانی قدس را از مهمترین و ماندگارترین اقدامات جمهوری اسلامی دانست و گفت: ایران پس از ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر حمایت از آرمان قدس ثابت قدم مانده و با وجود توطئه های بیشماری که ایران را احاطه کرده تا از آرمان آزادی فلسطین دست بردارد، همچنان از این آرمان دست نکشیده و پیروزی شما در انتخابات اخیر نیز گواه دیگری بر ثبات قدم ملت ایران در حمایت از آرمان آزادی قدس است.
اسماعیل هنیه با بیان اینکه نیک می دانیم بسیاری از مواضع خصمانه آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر علیه ایران ناشی از حمایت از جنبش های مقاومت و نپذیرفتن نقشه های آمریکا برای فلسطین است، اضافه کرد: جنبش حماس در برابر سیاست های خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی در کنار برادران خود در جمهوری اسلامی ایستاده است.
وی با اشاره به اینکه به آینده مقاومت خوشبین هستیم، اظهار داشت: امروز طرح های آمریکایی ها برای منطقه و از جمله فلسطین به شدت در تنگنا قرار گرفته و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق پس از سال ها اشغالگری گواه این ادعاست.
اسماعیل هنیه با اشاره به اینکه اکنون جریان مقاومت تمام گزینه های دشمن را ناکام گذاشته است، خاطرنشان کرد: عملیات شمشیر قدس باعث شد که نظر جامعه بین المللی درباره جنبش های مقاومت تغییر کرده و توازن قوا در منطقه متحول شود.