۰ نفر

یک مقام اتحادیه اروپا:

تعامل دیپلماتیک اروپا با دولت جدید ایران حیاتی است

۱۴ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۲۹
کد خبر: 551221
تعامل دیپلماتیک اروپا با دولت جدید ایران حیاتی است

یک مقام اتحادیه اروپا تعامل دیپلماتیک با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران را حائز اهمیت حیاتی دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک سخنگوی سرویس خارجی اقدام اروپا در واکنش به جوسازی‌های رژیم صهیونیستی از حضور «انریکه مورا» در مراسم تحلیف «سید ابراهیم رییسی»، رییس‌جمهور جدید ایران دفاع کرد.

«نابیلا ماسرالی» گفت که انریکه مورا به نیابت از «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف حضور یافته است.

وی اضافه کرد: «تعامل دیپلماتیک با دولت جدید به منظور رساندن مستقیم برخی پیام‌های مهم اهمیت حیاتی دارد.» وی اضافه کرد اولویت کلیدی اتحادیه اروپا «تسهیل مسیر بازگشت به اجرای کامل برجام است.»

مراسم تحلیف سید ابراهیم رییسی به عنوان رییس جمهور دولت سیزدهم امروز پنجشنبه در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد. ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور در این مراسم حضور داشتند. از بین این مقامات ۱۰ رییس کشور در تراز سران کشورها، ۲۰ رییس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشورها و همچنین فرستاده ویژه و نواب روسای مجالس، روسای کمیسیون‌ها و هیأت‌های پارلمانی در این مراسم حاضر بودند.

پیش از این گزارش شده بود تصمیم اتحادیه اروپا برای فرستادن «انریکه مورا» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به ایران برای شرکت در مراسم روز پنجشنبه ۱۴ مردادماه تحلیف ریاست‌جمهوری آیت‌الله «سیدابراهیم رییسی» خشم صهیونیست‌ها را برانگیخته است.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای خواستار عدم حضور مورا در مراسم تحلیف رییس‌جمهور جدید ایران شد.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با تکرار اتهام‌زنی روزهای اخیر درباره نقش ایران در حمله به کشتی مرسر استریت مدعی شد: «مشارکت نماینده اتحادیه اروپا در این مراسم چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که ایران دو غیرنظامی را که یکی از آن‌ها از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده، در یک اقدام تروریستی علیه یک کشتی غیرنظامی کشته است».

علی‌رغم ادعاها و جوسازی‌های رژیم صهیونیستی انریکه مورا در مراسم تحلیف آیت‌الله رییسی شرکت کرد. «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده مذاکرات وین در خصوص برجام نیز هست.

این مراسم در شرایطی برگزار شد که کشورهای اروپایی از طریق مذاکرات وین در حال تلاش برای مشخص کردن وضعیت اجرای برجام و بازگشت آمریکا به آن هستند.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

اخیراً رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ای تأکید کردند آمریکایی‌ها خواستن گنجاندن بندی در توافق هسته‌ای برجام برای ملزم کردن ایران به گفت‌وگو بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای هستند.

رهبر انقلاب اسلامی چهارشنبه هفته گذشته در آخرین دیدار با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: «آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت.»

رهبر معظم انقلاب  گفتند: «آنها می‌خواهند با گذاشتن این جمله، بهانه‌ای برای دخالت‌های بعدی خود درباره اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای فراهم کنند و اگر ایران حاضر به بحث درباره آنها نشود بگویند توافق را نقض کرده‌اید و توافق، بی‌توافق.»

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.