۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نگرانی اقتصاددانان از تغییر مسیر بهبود اقتصادی اروپا / کاهش سرعت رشد اقتصادی در سه ماهه سوم

۱۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۱۰
کد خبر: 550809
نگرانی اقتصاددانان از تغییر مسیر بهبود اقتصادی اروپا / کاهش سرعت رشد اقتصادی در سه ماهه سوم

کارشناسان بر این باورند که مصرف کنندگان اروپایی در تابستان سال جاری تمایلی به هزینه کردن بیشتر ندارند که این مساله می‌تواند بر روند بهبود اقتصادی پس از شوک ناشی از شیوع کووید – ۱۹ تاثیرگذار باشد.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی رفتار مصرف کنندگان اروپایی در کاهش هزینه‌کرد تضاد شدیدی با سال گذشته دارد، یعنی زمانی که با کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌ای کرونا، هزینه‌کردها مسیر متفاوتی در پیش گرفته بود. در شرایط کنونی مصرف کنندگان نگران هستند که بیشتر از آنچه تصور می‌شد ویروس کرونا ماندگار خواهد بود و بر همین اساس نگرش خود را تغییر داده‌اند.

مارچل الکساندرویچ اقتصاددان اروپایی بانک سرمایه‌گذاری جفریس، در این باره روز دوشنبه به سی‌ان‌بی‌سی گفت: از آنجا که کرونا تا به امروز به مدت ۱۸ ماه ادامه یافته است، بسیاری به کار از خانه –دور کاری- عادت کرده و به همین دلیل در هزینه‌کرد خود احتیاط می‌کنند.

به گفته پل اوکانر سرپرست تیم دارایی جانوس هندرسون مستقر در بریتانیا، مصرف کنندگان به خصوص در مورد حضور در مکان‌های شلوغ تردید دارند.

اوکانر در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی توضیح داد: برخی شاخص‌های اقتصادی مانند تعداد افرادی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند رشد قابل توجهی داشته است اما همچنان در برخی شاخص‌های اقتصادی شاهد احتیاط مداوم مصرف کنندگان هستیم.

بر اساس یک نظر سنجی که در ماه جولای توسط ایپسوس موریس Ipsos Moris منتشر شد، ۴۰ درصد از مصرف کنندگان بریتانیایی هنوز برای تعطیلات سفرهای خارجی را برنمی‌گزینند. بیش از ۴۰ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی هم برای رفتن به مجامع بزرگ عمومی از جمله حضور در رویدادهای موسیقی یا ورزشگاه‌ها چندان احساس خوشایندی ندارند.

اوکانر با اشاره به کاهش محدودیت‌های کرونایی در انگلستان و سایر نقاط اروپا تصریح کرد: افزون بر تمام این موارد همچنان بسیاری هم برای بازگشت به محل کار خود و انجام حضوری کار مردد هستند. چنین رویکردی بر اقتصاد محل‌های نزدیک به دفاتر اداری مانند کافی‌شاپ‌ها تاثیرگذار است چرا که مردم بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذارنند.

علل ریشه‌ای

رفتار کنونی مصرف کنندگان هم تحت تاثیر قوانین دولتی و طولانی مدت شدن شیوع کرونا شکل گرفته است.

الکساندرویچ برای توضیح این مساله مثالی در رابطه با مصرف کنندگان «مردد»ی که حاضر به ترک خانه‌های خود حتی در تعطیلات نیستند، مطرح کرد. چرا که به این شکل از تماس با افرادی که مبتلا به کرونا هستند، جلوگیری می‌کنند. به عنوان مثال در انگلستان حتی در شرایطی که کاملا واکسینه شده‌اید اگر با فردی که مبتلا به ویروس کروناست تماس پیدا کنید، باید به مدت ده روز در قرنطینه بمانید.

همزمان باید این نکته را در نظر داشت که شیوع نوع بسیار واگیردار کرونای دلتا و افزایش موارد ابتلا به این ویروس در طول هفته‌های اخیر تبدیل به تیتر یک رسانه‌های خبری شده است.

1

(نمودار آمار ابتلا و قربانیان روزانه کووید-۱۹ در انگلستان)

اقتصاددانان پانتون ماکروکونومیکس در یادداشتی در ماه جولای نوشتند: افزایش موارد ابتلای جدید به ویروس کرونا مانع از فعالیت‌های اقتصادی می‌شود چرا که مردم هنوز از استفاده کامل از بازگشایی‌ها خودداری می‌کنند.

در نتیجه، این شرکت مشاوره اقتصادی انتظارات خود را برای رشد اقتصادی انگلستان در سه ماهه سوم اندکی کاهش داده است. در ادامه این یادداشت آمده است: تصور ما بر این است که پیش بینی کنندگان وضعیت اقتصادی به زودی مجبور خواهند شد که چنین شرایطی را برای کل اروپا در نظر بگیرند به خصوص آن دسته از پیش‌بینی‌هایی که حاکی از رشد ۳ درصدی تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ بوده است.

اطلاعات منتشر شده در روز جمعه نشان داد که منطقه یورو در سه ماهه دوم سال جاری رشد ۲ درصدی به ثبت رسانده که این آمار پس از دو فصل متوالی آمار منفی، بهبود یافته است. اگرچه بسیاری از اقتصاددانان رشد اقتصادی منطقه یورو در سه ماهه سوم را صعودی ارزیابی می‌کنند، اما در عین حال این دسته از پیش‌بینی‌ها «خوش بینی محتاطانه» توصیف شده است.

تحلیل‌گران برنبرگ نیز هفته گذشته در یادداشتی عنوان کردند: افزایش موارد ابتلا به کرونای نوع دلتا در سراسر اروپا در دو ماهه ژوئن و جولای، خطر ممانعت از بازگشایی‌های کامل را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد تعداد موارد ابتلا به نوع دلتا در این بلوک ۱۹ عضوی به میزان زیادی افزایش یافته است.

برت کولین اقتصاددان ارشد ING نیز هفته گذشته در یادداشتی نوشت: با نگاهی به آینده (در سه ماهه سوم) متوجه می‌شویم که نوع دلتا باعث تاخیر در کاهش محدودیت‌ها شده و مشکلات زنجیره تامین در رابطه با محصولات تولیدی همچنان برقرار است. با این حال همچنان انتظار می‌رود که تولید ناخالص داخلی در سه ماهه آینده رشد ۲ درصدی داشته باشد.

حرکت اقتصادی می‌تواند تحت تاثیر عوامل دیگری نیز قرار بگیرد.

نیل شیرینگ اقتصاددان ارشد گروه کپیتال اکونومیکس روز دوشنبه در یادداشتی تاکید کرد: روند رشد اقتصادی در اکثر کشورهایی که از لحاظ اقتصادی بزرگ هستند احتمالا در سه ماهه سوم کاهش خواهد یافت. اما دلیل اصلی این رشد اقتصادی آن است که اکثر اقتصادهای بزرگ در حال حاضر بخش بزرگی از تولید از دست رفته خود را باز پس گرفته‌اند.