۰ نفر

طرح «غنی» برای نجات افغانستان در میانه نبرد هرات

۱۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۲۴
کد خبر: 550465
طرح «غنی» برای نجات افغانستان در میانه نبرد هرات

رییس جمهوری افغانستان در نشست فوق‌العاده شورای ملی با انتقاد از تصمیم ناگهانی مقامات امریکایی برای خروج از این کشور، با ارائه برنامه 6 ماهه امنیتی متعهد به تغییر معادلات در صحنه نبرد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در شرایطی که تنش‌ها در سه ولایت مهم افغانستان میان نیروهای امنیتی و طالبان بالا گرفته است، «اشرف غنی» رییس جمهوری این کشور با دستور تشکیل نشست فوق‌العاده ملی در صبح دوشنبه در حالی که برای اجرای برنامه امنیتی‌اش از هر دو مجلس افغانستان چراغ سبز گرفته بود، بدون بیان جزئیات این طرح گفت: «دلیل شرایط فعلی ما تصمیم ناگهانی بود که اتخاذ شد اما حفاظت از مردم وظیفه من است. مقامات برنامه 6 ماهه را علیه طالبان اجرا خواهند کرد اما آنها می‌دانند که این گروه دیگر مانند گذشته بی‌تجربه و پراکنده عمل نمی‌کند. در واقع ما با جنگجویان سازمان یافته روبه‌رو هستیم که از سوی ائتلاف تروریستی بین‌المللی و همپیمانان آنها حمایت می‌شوند.»

به نوشته «طلوع نیوز» افغانستان، «غنی» مسئولیت تعیین آینده کشورش را بر دوش افغان‌ها دانست و افزود: «افغانستان با آزمون بقا روبه‌رو است و ملت برای گذر از این آزمون باید با یکدیگر متحد شوند. با پایان یافتن حضور نظامیان خارجی در افغانستان، باید برای دفاع از نظام بسیج شویم. طالبان در طول این سال‌ها تغییر کرده اما نه تغییر مثبت. آنها ظالم‌تر شده و با گروه‌های تروریستی خطرناکی ارتباط گرفته‌اند.» این در حالی است که طالبان هرگونه رابطه با گروه‌های تروریستی را رد می‌کند.

«غنی» افزود: «در واقع مشکلات ما از زمانی شروع شد که فشار بر جمهوریت و دموکراسی از بیرون آغاز و تلاش برای مشروعیت بخشیدن به یک گروه وحشت آفرین تشدید شد. من 72 ساله‌ام و دنبال امتیاز و سرمایه‌ای نیستم و تنها می‌خواهم نسل امروز و فردا مرفه زندگی کنند. بنابراین طالبان بداند یا در میز مذاکره واقعی زانو به زانو می‌شویم و یا در میدان جنگ زانوهایشان را می‌شکنیم. دولت و مردم افغانستان انتخاب خود را کرده‌اند و در برابر هیچ نیروی ویرانگری زانو نمی‌زنند. طالبان و حامیانش نیز باید انتخابشان را بکنند.»

رییس جمهوری افغانستان در حالی که جنگیدن در برابر فتنه و تجاوز را وظیفه هر فرد خواند، گفت: «این تجاوز بر افغانستان تحمیل شده است و باید در برابر آن ایستاد. دولت افغانستان برای صلح قربانیان زیادی داد و گام‌های بزرگی برداشت اما طالبان، صداقت دولت را ضعف تصور کرد. دو سال و نیم قبل نامه‌ای به رییس جمهوری امریکا زدم و از او خواستم درباره خروج نیروهایش تصمیم بگیرد. آن موقع انتقادهای زیادی به من شد اما حالا می‌بینیم که اگر تصمیم درستی گرفته شده بود وضعیت کنونی پیش نمی‌آمد. اما گرچه آنها در برهه فعلی عزم خروج کرده‌اند اما براساس فصل روابط جدید، حمایت مالی و نظامی از نیروهای دفاعی امنیتی افغانستان خواهند داشت. به هر حال اگر طالبان افغان هستند پای میز مذاکره بیایند تا معضل کنونی کشور حل شود.»

«غنی» ادامه داد: «تا وضعیت نظامی در میدان جنگ تغییر نکند طالبان برای مذاکرات صلح حاضر نمی‌شود. آنها گروه‌های سیاه تروریستی را به افغانستان آورده‌اند.» این در حالی است که براساس گزارش روزنامه هشت صبح افغانستان، طالبان روزانه بین 100 تا 150 عملیات انجام می‌دهد که در 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

همزمان با سخنرانی «غنی»، شورای ملی افغانستان از امریکا و سازمان‌های دخیل در امور افغانستان خواست تا از کشور همانند دو دهه گذشته حمایت کنند. در این بیانیه بر حفظ دستاوردهای دو دهه اخیر، حفظ نظام جمهوریت، حمایت از نیروهای امنیتی در جنگ علیه دشمنان، حفظ حقوق زنان و درخواست حمایت مالی و سیاسی ایالات متحده و سازمان ملل از افغانستان تأکید شده است.

در همین حال طالبان نیز به موضع «غنی» و شورای ملی بی‌تفاوت نماند و با صدور بیانیه‌ای، اظهارات رییس جمهوری افغانستان را پوچ خوانده و دوران او را تمام شده دانستند. به نوشته «الجزیره»، در این بیانیه آمده است: «غنی سعی در کنترل اشتباهات و سوءمدیریت‌های خودش دارد. اما ملت افغانستان خواستار دستگیری خیانتکاران و محاکمه آنها است. بنابراین اعلام جنگ، اتهام‌زنی و ارائه اطلاعات غلط نمی‌تواند عمر سیاسی غنی را طولانی‌تر کند. چراکه اگر خدا بخواهد دوران او تمام شده است.»

تزریق نیرو، برنامه و استراتژی به میادین جنگی

گرچه بی‌برنامگی نیروهای امنیتی پس از خروج نظامیان خارجی، فرصت کشورگشایی بسیاری را در اختیار طالبان قرار داد اما سران این گروه به‌خوبی می‌دانند با تصرف روستاهای کوچک شانس پیروزی بالایی ندارند و حالا بر مرکز ولایات مهم مانند قندهار، لشگرگاه و هرات تمرکز کرده‌اند. اوضاع در ولایاتی مانند لشگرگاه بغرنج‌تر است چرا که در این ولایت بسیاری از سربازان امریکایی و بریتانیایی کشته شده و پس از خروج نظامیان خارجی آسیب‌پذیر شده است. از این‌رو با توجه به استراتژی جدید رییس جمهوری برای تقابل با طالبان، وزارت دفاع از اعزام نیروهای تازه نفس به لشگرگاه خبر داد.

همزمان نیروی هوایی امریکا نیز مقر طالبان در لشگرگاه را بمباران کرد. در همین حال به نوشته «دیلی افغانستان»، فرمانده پلیس هرات نیز از اعزام 300 سرباز تازه نفس به این ولایت خبر داد. به گفته «جیلانی فرهاد»، سخنگوی والی هرات در حدود 72 ساعت 300 عضو طالبان نیز در درگیری‌ها کشته و زخمی شدند. به نوشته یورو نیوز، مقامات افغانستان معتقدند طالبان قندهار را مرکز استراتژیک خود در نظر گرفته و با تصرف آن به پیشروی در مناطق مجاور ادامه می‌دهد.