۰ نفر

ضرب الاجل اروپا برای تشکیل کابینه لبنان

۱۰ مرداد ۱۴۰۰، ۶:۰۸
کد خبر: 549732
ضرب الاجل اروپا برای تشکیل کابینه لبنان

اتحادیه اروپا به سرکردگی فرانسه، در اقدامی مداخله جویانه چارچوب قانونی را تصویب کرد تا با تحریم مقامات و نهادهای لبنانی مرتبط با کارشکنی‌های پروسه تشکیل کابینه لبنان، فشار مضاعفی برای حل سریعتر بحران سیاسی این کشور وارد بیاورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، براساس این مصوبه فهرست تحریم شدگان علاوه بر محدودیت سفر، حساب‌هایشان هم مسدود خواهد شد و هیچ شخص یا نهادی در اروپا نمی‌تواند به آنها کمک مالی یا اعتباری داشته باشد. این قانون در حالی به تصویب اتحادیه اروپا رسیده که بحران سیاسی عمیق در لبنان، پس از انفجار مهیب و مرگبار بندر بیروت و در پی آن استعفای «حسان دیاب» نخست‌وزیر لبنان، گره تشکیل کابینه را هر روز کورتر می‌کند، اما این تنها یکی از تبعات بحران پیش آمده برای کشوری است که روزی زیبایی‌اش آن را عروس خاورمیانه کرده بود. بنا بر اعلام بانک جهانی در حال حاضر لبنان در یکی از فاجعه بارترین بحران‌های اقتصادی از اواسط قرن 19 میلادی گرفتار شده اما بازیگران سیاسی آن هنوز در حال ستیزه و تفرقه افکنی هستند.در بیانیه اخیر اتحادیه اروپا که بشدت مورد استقبال امریکا قرار گرفته است، آمده: «چارچوب تبیین شده امکان تحریم افراد و نهادهایی که دموکراسی در لبنان را خدشه دار کرده و قانون را زیرپا گذاشته‌اند، فراهم می‌آورد.»

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، هنوز اسامی خاصی وارد فهرست تحریم شدگان اتحادیه اروپا نشده است و مشخص نیست این پروسه چه مدت زمانی به طول می‌انجامد اما آنچه مسلم است هر 27 عضو اتحادیه اروپا برای اجرایی شدن تحریم باید به فهرست اعلامی رأی بدهند. شرایطی که به باور کارشناسان بعید است تا پایان تابستان در دستور اجرا قرار گیرد. بنا به اعلام منابع معتبر این فهرست شامل نهادها و افرادی می‌شوند که به نوعی با کارشکنی‌ها تشکیل دولت، فساد، سوءمدیریت اقتصادی و نقض حقوق بشر در لبنان ارتباط داشته‌اند.

«سامی زغیب» کارشناس اقتصادی به «الجزیره» گفت: «تردید دارم تحریم خارجی علیه مقامات لبنانی تأثیر زیادی بر شرایط داشته باشد چراکه هر یک از قدرت‌های خارجی نماینده یا همپیمانانی در این کشور دارند و سعی می‌کنند عوامل خودشان را از این شرایط مصون نگه دارند.»

خط و نشان اروپا برای تشکیل کابینه در حالی سیاستمداران لبنانی را تهدید می‌کند که دوشنبه گذشته پس از 11 روز از استعفای «سعد حریری» نخست‌وزیر مکلف لبنان، رئیس جمهوری؛ «نجیب میقاتی»، میلیاردر لبنانی را مسئول تشکیل کابینه کرد. ایسنا به نقل از «النشره» نوشت؛ منابع لبنانی از توافق مقامات برای ارائه ساختار اولیه دولت جدید دست‌کم تا یک روز آینده پرده برداشته‌اند. پیش‌بینی می‌شود با توجه به وضعیت این کشور کمتر از یک ماه و پیش از سالروز انفجار بیروت، دولت جدید معرفی شود.

اهمیت لبنان برای اروپا

لبنان مهم‌ترین منافع استراتژیک اتحادیه اروپا را تأمین می‌کند و به همین دلیل این اتحادیه در تلاش است مانع از سقوط دولتی دیگر در حوزه مدیترانه شود. از این‌رو فرانسه نیز تلاش بسیاری برای برون رفت از این بحران داشته که هنوز به ثمر نرسیده است. سخنگوی وزارت خارجه این کشور معتقد است: «فرانسه آماده است تا با همکاری شرکای اروپایی و بین‌المللی فشارها بر مقامات لبنانی را افزایش دهد.» از سوی دیگر به نوشته کارشناسان سایت شورای روابط خارجی اروپا، این اتحادیه به‌دنبال شریکی در منطقه است که علاوه بر تأمین منافع آن، شاخص آزادی مدنی باشد، موضوعی که گرچه امروز کمتر در لبنان دیده شود اما در تاریخچه آن بسیار درخشان است. آخرین دلیل نیز این است که لبنان مأمن میلیون‌ها پناهجوی سوری است که نیازمند حمایت و کمک‌های بشردوستانه هستند. در این شرایط اگر لبنان  سقوط کند اوضاع برای اروپا بسیار سخت خواهد شد. به بیان ساده‌تر اتحادیه اروپا ثبات لبنان را برای پیشبرد منافع خود در منطقه بی‌ثبات خاورمیانه نیاز دارد.

در این میان به نوشته «فرانس پرس»، امریکا نیز از تصمیم اتحادیه اروپا حمایت کرد و وزارت خارجه و خزانه‌داری آن در بیانیه‌ای مشترک این تحریم را ابزار قدرت برای تغییر رفتار سیاستمداران لبنانی خواندند: «تحریم‌ها در کنار دیگر مسائل می‌تواند رفتارها را تغییر دهد و حس مسئولیت‌پذیری در رهبران و بازیگران لبنانی را بالا ببرد.