۰ نفر

آغاز مذاکرات کنترل تسلیحاتی میان روسیه و آمریکا در ژنو

۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۱۶
کد خبر: 549013
آغاز مذاکرات کنترل تسلیحاتی میان روسیه و آمریکا در ژنو

دو هیأت دیپلماتیک به رهبری معاونین وزرای خارجه روسیه و آمریکا مذاکره بر سر مسائل کنترل تسلیحاتی را در ژنو آغاز کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، هیأت‌های دیپلماتیک روسیه و آمریکا روز چهارشنبه مذاکرات بر سر کنترل تسلیحاتی را در شهر ژنو سوئیس آغاز کردند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «دویچه وله»، «سرگئی ریابکوف» معاون رییس جمهور روسیه و «وِندی شرمن» همتای آمریکایی او رهبری این دو هیأت را بر عهده دارند.

این مذاکرات با محور «ثبات راهبردی» و با تمرکز بر کاهش خطرات تسلیحاتی و پس از توافق «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا و «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه در همین شهر انجام می‌گیرد.

شروع مذاکرات کنترل تسلیحاتی فراتر از مفاد معاهده «استارت نو»، یکی از محورهای مهم دیدار چند ساعته بایدن و پوتین در ماه گذشته بود.

«اندری باکلیتسکی» محقق ارشد مرکز مطالعات پیشرفته آمریکایی در مسکو امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران در ژنو گفت: «روسیه همچنان نسبت به اصلاحاتی که آمریکایی‌ها بر روی بمب‌افکن‌ها و سکوهای پرتاب موشک با قابلیت پرتاب موشک بالستیک انجام می‌دهند نگرانی‌هایی دارد».

ریابکوف روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت، این مذاکرات این شانس را به مسکو می‌دهد که «بفهمد طرز فکر همتایان آمریکایی در زمینه پایه ریزی مذاکرات متمرکز و فعال بر سر ثبات راهبردی تا چه اندازه جدی است».

وزارت امور خارجه آمریکا پیش‌تر در این باره گفت: «در خلال این گفت‌وگوها به دنبال فراهم کردن بستر کاری برای کنترل تسحلیاتی در آینده و اقداماتی در راستای کاهش خطرات هستیم».

دولت بایدن از همان ابتدای حضور خود در کاخ سفید بر این نکته تاکید کرد که به دنبال تمدید پیمان استارت ۳ برای حفظ توازن فعلی در نیروهای هسته‌ای دو کشور است. بر اساس این پیمان نباید تعداد موشک‌های بالستیک و زیردریایی‌هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، برای طرفین بیش از ۷۰۰ فروند و موشک بالستیک و زیردریایی غیر مستقر از ۸۰۰ فروند بیشتر باشد. همچنین، نباید موشک‌های بالستیک و زیردریایی‌هایی که دارای کلاهک هسته‌ای هستند، برای هر یک از طرفین از ۱۵۵۰ فروند تجاوز کند.

هم دولت روسیه و هم دولت آمریکا خواستار حفظ این پیمان به عنوان شاکله اصلی حفظ امنیت هسته‌ای هستند. البته این مساله دلیل بر این نمی‌شود که دو طرف به دنبال نوسازی تجهیزات پرتاب هسته‌ای نباشند؛ همان‌گونه که آمریکایی‌ها به دنبال توسعه سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی و روس‌ها به دنبال ساخت موشک‌ها و سلاح‌های هایپرسونیک همچون سامانه «ونگارد» برای عبور از سپر دفاع موشکی آمریکایی‌ها هستند.

بایدن و پوتین در تاریخ ۲۶ خرداد طی بیانیه‌ای بعد از دیدار در ژنو، ضمن تاکید بر اینکه جنگ اتمی فاتح ندارد و نباید وارد آن شد، خواستار آغاز گفت‌وگوی دیگر دوجانبه راهبردی درآینده نزدیک و کنترل تسلیحاتی شده بودند.