۰ نفر

یک سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه مطرح کرد؛

پاسخ سریع مسکو به تنش‌ زایی مصنوعی در دریای سیاه

۳ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۰۵
کد خبر: 548093
پاسخ سریع مسکو به تنش‌ زایی مصنوعی در دریای سیاه

یک مقام روس گفت، مسکو قصد دارد علیه کشورهایی که در دریای سیاه تنش مصنوعی ایجاد کرده‌اند به کنوانسیون مونترو استناد کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه گفت، کشورش به تنش‌زایی قدرت‌های خارجی در دریای سیاه پاسخ می‌دهد.

این مقام روس به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت:‌ «در برابر تنش‌زایی مداوم در دریایی سیاه از سوی برخی بازیگران غیرمنطقه‌ای معین، ما تضمین اجرای دقیق ملاحظات درج شده در کنوانسیون مونترو را با فوریت بالایی در نظر خواهیم گرفت».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: «در این زمینه، ترکیه نقش مهمی دارد زیرا حقوق معینی درخصوص کنترل عبور و مرور کشتی‌های جنگی در تنگه [بُسفر] را دارد. ما به پایش دقیق اوضاع و بررسی چگونگی اعمال دقیق این کنوانسیون از جمله محدودیت‌های  وزن کل حداکثری و وزن حداکثری تسلیحات کشتی‌هایی که متعلق به کشورهای ساحلی دریای سیاه نیستند، حین عبور و حضور در دریای سیاه، ادامه خواهیم داد».

طبق کنوانسیون مونترو که هفته گذشته هشتاد و پنجمین سالگرد انعقاد آن بود، کشتی‌های تجاری و جنگی اجازه دارند در تنگه‌های منتهی به دریای سیاه در زمان جنگ یا صلح تردد کنند اما ورود کشتی‌های جنگی خارجی به آن را با محدودیت مواجه می‌سازد.

بر این اساس، کشتی‌های جنگی خارجی نمی‌توانند بیش از بیست و یک روز در دریای سیاه بمانند و آمریکایی‌ها تاکنون بارها این کنوانسیون را نقض کرده‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه ماه گذشته، آغاز ساخت کانال مصنوعی استانبول با هزینه ده میلیارد لار را اعلام کرد. با این حال روسیه نگران است که ناتو از این کانال برای به چالش کشیدن کنوانسیون مونترو استفاده کند