۰ نفر

واشنگتن: دوره انتقالی در ایران پایان یابد آماده ادامه مذاکرات در وین هستیم

۲۶ تیر ۱۴۰۰، ۲۳:۴۰
کد خبر: 545955
واشنگتن: دوره انتقالی در ایران پایان یابد آماده ادامه مذاکرات در وین هستیم

وزارت خارجه آمریکا شامگاه شنبه خبر داد که این کشور منتظر پایان دوره انتقالی است تا برنامه‌ریزی برای ادامه مذاکرات برای احیای برجام در وین را انجام دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه شنبه اعلام کرد هنگامی که دوره انتقالی در ایران به پایان برسد،‌ آماده برنامه‌ریزی برای ادامه مذاکرات در وین است.

وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که این کشور آماده ادامه مذاکرات بوده اما طرف ایرانی خواستار زمان بیشتر برای دوره انتقالی در این کشور شده است.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس هیات ایرانی در مذاکرات احیای برجام در وین شنبه شب در یک رشته توئیت نوشت: ما در دوران انتقالی به سر می‌بریم و یک انتقال دموکراتیک قدرت در تهران در حال انجام است. 

وی افزود: روشن است که گفت‌وگوهای وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. این اقتضای هر دموکراسی است.  

مذاکرات وین در برجام از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ با هدف بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای برجام و مجاب کردن ایران به متوقف کردن اقداماتش در جهت کاستن از تعهدات برجامی خود آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده با توجه به خروج آمریکا از برجام با نمایندگان این کشور گفت‌وگو نمی‌کند. آمریکایی‌ها از طریق سایر طرف‌های حاضر در مذاکرات، از مواضع ایران مطلع می‌شوند.

ششمین دور این مذاکرات، از روز ۲۲ خردادماه آغاز شد و تا روز یکشنبه ۳۰ خردادماه ادامه داشت. «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رییس هیات ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در آن زمان گفت ملاک ایران  رسیدن به یک توافق خوب است. او درباره روند مذاکرات گفت: «به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود.»

زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات هنوز مشخص نیست و به موضوعی برای گمانه‌زنی‌های مختلف تبدیل شده است. اخیراً وبگاه شبکه خبری بلومبرگ گزارش داده بود این مذاکرات بعید است تا قبل از روی کار آمدن رییس‌جمهور جدید ایران در ماه آینده از سر گرفته شوند.

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ به نقل از دو مقام مطلع از زمان‌بندی مذاکرات هسته‌ای نوشته بود انتظار می‌رود هفتمین دور مذاکرات وین اواسط ماه آگوست برگزار شود.