۰ نفر

وزارت خارجه آمریکا؛

با اجرای کامل برجام قصد محدودسازی برنامه هسته ای ایران را داریم

۲۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۰۹
کد خبر: 545379
با اجرای کامل برجام قصد محدودسازی برنامه هسته ای ایران را داریم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه خروج از برجام وضعیت برخی چالش‌های ادعایی ایران را تشدید کرد، گفت: احیای برجام به واشنگتن امکان می‌دهد که به این چالش‌ها واکنش بهتری نشان دهد!

به گزارش اسپوتنیک، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که به اعتقاد مقامات واشنگتن، بازگشت به برجام به دولت ایالات متحده این امکان را می‌دهد که به چالش‌های ادعایی از سوی تهران واکنش بهتری نشان دهد!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر؛ پرایس در پاسخ به این پرسش که چرا دولت بایدن همانند سابق به ادامه مذاکرات غیر مستقیم با تهران در خصوص برجام معتقد است، ادعا کرد: «محدودیت برنامه هسته‌ای ایران با کمک بازگشت به برجام یعنی وقتی برنامه ایران در چارچوب توافق کنترل شود، برای ما شرایط بهتری مهیا می‌شود تا به تمامی چالش‌ها پاسخ دهیم. حقیقت این است که شما به دولت قبلی آمریکا اشاره کردید، از آن زمان که ایالات متحده از برجام خارج شده، اوضاع با هیچکدام از چالش‌هایی که ایران ایجاد کرده بهتر نشده و اکثر آنها با فعالیت‌های نامحدود در برنامه هسته‌ای بدتر هم شده است».

نماینده وزارت خارجه خاطر نشان کرد: «ما قصد داریم تلاش‌هایمان را برای محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران به واسطه بازگشت به اجرای کامل [برجام] بیشتر کنیم، و همزمان تقابل فعال با برخی تهدیدها از جانب ایران را ادامه می‌دهیم».

این در حالی است که «مایک پمپئو»، وزیر خارجه پیشین آمریکا روز چهارشنبه در حساب کاربری خود در توئیتر تلاش برای احیای برجام را به شدت زیر سوال برد.

 پمپئو که توئیت خود را به مناسبت سالگرد انعقاد توافق برجام منتشر کرده، در توجیه سیاست یکجانبه «دونالد ترامپ» در خروج از برجام نوشت: «امروز، سالگرد توافق شکست خورده هسته‌ای ایران است. ما هرگز نباید از ابتدا وارد این توافق می‌شدیم و دقیقاً به همین دلیل دولت ما از آن خارج شد».

وزیر خارجه پیشین آمریکا در ادامه ادعاهای واهی خود افزود: «اکنون، جو بایدن، در حال مذاکره برای رسیدن به همان توافق است. این مسئله یک بار دیگر آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد».

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد، اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه خروج ایالات متحده از این توافق را اعلام و تروریسم اقتصادی را با هدف اعمال فشار حداکثری علیه مردم ایران برقرار کرد.

با وجود آنکه «جو بایدن» رییس جمهور فعلی آمریکا در دوره تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود که واشنگتن به این توافق بازخواهد گشت؛ اما کاخ سفید هنوز نتوانسته است به تعهدات خود برای بازگشت به برجام و احیای این توافق جامه عمل بپوشاند.