۰ نفر

سفر سفرای آمریکا و فرانسه به عربستان برای بحث درباره لبنان

۱۷ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۰۲
کد خبر: 543341
سفر سفرای آمریکا و فرانسه به عربستان برای بحث درباره لبنان

سفرای آمریکا و فرانسه به منظور بحث درباره اوضاع لبنان عازم عربستان شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم؛ روزنامه الاخبار نوشت، پس از جلسه‌ای که چند روز قبل «آنتونی بلینکن‌» وزیر خارجه آمریکا با «ژان ایو لودریان» و «فیصل بن فرحان» همتایان فرانسوی و سعودی خود درباره اوضاع لبنان و بن بست سیاسی این کشور داشت امروز «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در لبنان با «آن گریو» همتای فرانسوی خود برای دیدار با مقامات سعودی عازم عربستان می‌شود.

سفر سفرای آمریکا و فرانسه به عربستان برای بحث درباره لبنان

بر اساس بیانیه صادر شده از سوی سفارت آمریکا در بیروت، شیا در طول جلسات خود در عربستان درباره وضعیت لبنان و نیز بحث افزایش حمایت از ارتش این کشور و نیروهای امنیت داخلی تاکید خواهد کرد.

در همین حال سفارت فرانسه نیز از سفر آن گریو به عربستان خبر داد و اعلام کرد که وی در دیدار با مقامات سعودی ضرورت تشکیل یک دولت کارآمد و موثر با هدف دستیابی به اصلاحات لازم در لبنان و ضرورت کمک به ارتش این کشور را مورد بررسی قرار می‌دهد.

سفر دوروتی شیا و سفیر فرانسه به عربستان همزمان با ورود ژان ایو لودریان به ریاض جهت دیدار با فیصل بن فرحان و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی جهت گفتگو درباره چند موضوع دوجانبه و نیز مسائل منطقه‌ای و بین المللی صورت می‌گیرد.

منابع آگاه اعلام کردند که سفر سفرای آمریکا و فرانسه به عربستان به دو موضوع ارتباط دارد: اول مسئله تشکیل دولت لبنان و نیز استعفای «سعد حریری» نخست‌وزیر مکلف و یافتن جایگزینی برای او و دوم درخواست کمک به ارتش لبنان.

منابع اعلام کردند که نام «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشین لبنان برای جایگزینی سعد حریری و به عهده گرفتن ماموریت تشکیل دولت مطرح شده و این موضوع در نشستی که اخیراً سفیر آمریکا با «ولید البخاری» سفیر عربستان در بیروت داشت مطرح شده اما البخاری هنوز موضع رسمی کشورش در این خصوص را اعلام نکرده است.

منابع آگاه فاش کردند که این ایده قبلا در ایتالیا نیز مطرح شده بود؛ اما سعودی‌ها موضع مثبتی نداشتند. با این حال نجیب میقاتی که در هماهنگی با آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها برای به عهده گرفتن ماموریت تشکیل دولت است اصرار دارد که قبل از اجماع داخلی در این زمینه رضایت عربستان را جلب کند، چرا که از نظر او موضع سعودی‌ها در این زمینه بسیار مهم است به ویژه پس از اینکه اخباری رسیده که نشان میدهد ریاض تمایلی به نخست وزیری نجیب میقاتی در لبنان ندارد.

اما دومین موضوعی که سفیر آمریکا و فرانسه قرار است در عربستان درباره آن صحبت کنند مشارکت ریاض در کمک رسانی به ارتش لبنان است؛ اما عربستان همچنان از انجام هر اقدامی برای لبنان خودداری می‌کند و این موضوع صراحتاً توسط وزیر خارجه سعودی در دیدار با همتایان آمریکایی و فرانسوی خود اعلام شد.

احتمال استعفای حریری طی چند روز آینده

از سوی دیگر منابع سیاسی لبنان گزارش دادند که پس از هشت ماه تعلل و رایزنی‌های بی نتیجه سعد حریری حداکثر ظرف چند ساعت یا چند روز آینده پایان ماموریت خود و استعفا را اعلام خواهد کرد.

منابع حزب الله و جنبش امل گزارش دادند که سعد حریری در دیدار با علی حسن خلیل، معاون نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان بدون اینکه حرفی از جایگزین خود بزند اعلام کرده که قصد استعفا دارد.

منابع لبنانی اعلام کردند که در حال حاضر مسئولان مربوطه در تلاش برای یافتن یک جایگزین برای سعد حریری هستند و دولتی که برای آینده تشکیل خواهد شد به طور قطعی دولت انتخاباتی خواهد بود اما در عمق آن یک دولت سیاسی وجود دارد که برای مدیریت بحران و مذاکره با صندوق بین‌المللی پول و یافتن راه حل های سریع جهت بهبود شرایط این کشور تلاش می‌کند.

منابع در عین حال تاکید کردند که سعد حریری منتظر بازگشت سفرای آمریکا و فرانسه از عربستان است تا موضع نهایی خود را در خصوص استعفا یا ادامه مأموریت اعلام کند.

منابع وابسته به جریان المستقبل با اشاره به اینکه حریری تیم رئیس‌جمهوری و جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی را متهم به مانع‌تراشی در زمینه تشکیل دولت می‌کند اعلام کردند که گزینه استعفای حریری به شکل جدی مورد بررسی قرار دارد و گزینه دیگری مطرح نیست.

برگزاری نشست حمایت از لبنان توسط فرانسه

همچنین سفیر فرانسه در بیروت اعلام کرد که پاریس اواخر ژوئیه میزبان نشست حمایت از لبنان است.

هدف از این نشست مجازی که فرانسه مشغول مقدمه چینی برای برگزاری آن است جمع آوری کمک برای لبنانی‌ها است.

در این راستا بیار دوکان، مسئول کمک‌های اقتصادی فرانسه جهت بررسی نیازهای مردم لبنان به این کشور سفر می‌کند.

اهمیت این نشست این است که چند روز قبل از سالروز انفجار بندر بیروت برگزار می‌شود.

انفجار بندر بیروت چهارم اوت 2020 رخ داد که به کشته و زخمی شدن صدها تن و ویرانی بخش عظیمی از بیروت و وخیم تر شدن بحران اقتصادی و مالی در لبنان منجر شد.