۰ نفر

رییس جمهور روسیه عنوان کرد؛

عمدی بودن ورود ناوشکن انگلیسی به آب های روسیه

۹ تیر ۱۴۰۰، ۲۰:۳۶
کد خبر: 541115
عمدی بودن ورود ناوشکن انگلیسی به آب های روسیه

رییس جمهور روسیه با اشاره به عمدی بودن ورود ناوشکن انگلیسی به آب های روسیه، آن را اقدامی سیاسی در جهت تأمین اهداف نظامی لندن و واشنگتن توصیف کرد.

به گزارش اسپوتنیک، «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه ضمن اشاره به جنبه های سیاسی اقدامات تحریک آمیز ناوشکن انگلیسی «دیفندر» در دریای سیاه، گفت که این ناو جنگی «به وضوح دنبال اهداف نظامی بود».

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر؛ پوتین همچنین با اشاره به نقش هر دو کشور انگلیس و آمریکا در این حرکت تحریک آمیز ادامه داد: «این حقیقتاً یک عمل تحریک آمیز است. آنها به دنبال نشان دادن چه بودند و قصد داشتند با این کار به چه اهدافی برسند؟ بیش از هر چیز، این یک اقدام تحریک آمیز پیچیده بود و نه تنها به وسیله انگلیسی ها، بلکه به وسیله آمریکایی ها انجام شد».

پوتین ادامه داد: دلیل دوم از بابت جنبه سیاسی این اقدام است. درست چند روز قبل از این حادثه، نشستی (بین من و همتای آمریکایی) در ژنو برگزار شد. پس دلیل این اقدام تحریک آمیز (ناوشکن انگلیسی) چه بود؟ حتی اگر غرب الحاق کریمه به روسیه طبق نتیجه همه پرسی انجام شده از سوی مردم خود این منطقه را نمی پذیرد؛ باز هم بهانه ای برای انجام اقدامات تحریک آمیز وجود ندارد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز کمی پیشتر با اشاره به اقدام ناوشکن انگلیسی مبنی بر ورود به آب های کریمه، گفت که دولت روسیه به انگیزه های پشت پرده دولت لندن واقف است. پسکوف در این باره افزود: «این یک اقدام تحریک آمیز، عامدانه و از پیش طراحی شده بود».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آمادگی روسیه برای آتش گشودن به روی نیروهای ناتو در صورت انجام اقدامات تحریک آمیز گفت: «بیایید از صحبت کردن درباره چنین سناریوهایی پرهیز کنیم. خدایی نکرده، حرف هایمان گاهی اوقات حقیقت پیدا می کنند. بنابراین فکر کردن یا صحبت کردن درباره این موضوعات هم کار اشتباهی است».

پسکوف در ادامه افزود: اما همه ما روس ها می دانیم که رییس جمهورمان (ولادیمیر پوتین) همیشه آماده است تا هرآنچه را که برای دفاع از کشور لازم است انجام دهد.

این در حالی است که روز گذشته، همزمان با آغاز رزمایش اوکراین، آمریکا و ناتو در دریای سیاه، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در نهادهای بین المللی مستقر در وین، درباره عبور از خطوط قرمز مسکو هشدار داد.

دوم تیر ماه سال جاری یک فروند ناوچه گشت ساحلی روسی به سوی ناوشکن انگلیسی «دیفندر» به دلیل نقض حریم دریایی روسیه در نزدیکی دماغه «فیولنت» در دریای سیاه، تیراندازی کرد. یک فروند شکاری سوخو «۲۴ ام» روسیه نیز به این ناوشکن انگلیسی به صورت هشدار آمیز تیراندازی و مسیر حرکت آن را بمباران کرد.

این در حالیست که یک فروند جنگنده متعلق به نیروی هوایی انگلیس هم روز دوشنبه بر فراز گروهی از کشتی‌های روسی که در حال انجام رزمایشی در دریای مدیترانه بودند، پرواز کرد.