۰ نفر

ادعای مقام آمریکایی؛

واشنگتن به شدت مخالف تشدید تنش نظامی در لیبی است

۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۹:۴۲
کد خبر: 540088
واشنگتن به شدت مخالف تشدید تنش نظامی در لیبی است

معاون وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که واشنگتن به شدت مخالف تشدید تنش نظامی در لیبی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،معاون وزیر خارجه آمریکا یکشنبه در توییتی مدعی شد که واشنگتن مخالف تشدید درگیری‌های نظامی در لیبی است.

به گزارش خبرگزاری رسمی لیبی «لانا» «جوی هود» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه در توییتی نوشت که ایالات متحده همواره حمایت خود را از ضرورت ثبات در لیبی  تکرار کرده و مخالفت اقدامات نظامی در تمام قلمروی لیبی است.

این دیپلمات ارشد امریکا مدعی شد: «ما به شدت با هرگونه تشدید تنش نظامی در لیبی مخالف هستیم و مداخلات خارجی  تنها باعث تعمیق و طولانی شدن درگیری در این کشور می شود.»

جوی هود نوشت: «ایالات متحده از لیبی مستقل،  با ثبات و یکپارچه حمایت می‌کند، کشوری که بدون دخالت خارجی  بتواند با تروریسم در داخل مرزهای خود مبارزه کند.»

هود پیشتر در جریان سفر به لیبی و در یک نشست مطبوعاتی مشترک با «نجلا المنگوش» وزیر امور خارجه این کشور گفت: «ما همچنان به همکاری نزدیک با دولت وفاق ملی برای آماده سازی جهت برگزاری انتخابات و پایان دادن به درگیری‌ها ادامه خواهیم داد.»

لیبی از سال ۲۰۱۱ تاکنون با یک بی‌ثباتی سراسری دست و پنجه نرم می‌کند. پس از کشته شدن «معمر القذافی» دیکتاتور سابق این کشور، لیبی شاهد درگیری گروه‌های مختلفی بود تا جایی که گروه‌های مسلح در این کشور به دو بخش شرقی (طبرق) و غربی (طرابلس) تبدیل شدند و با حمایت برخی کشورها با یکدیگر جنگ کردند.

دولت «وفاق ملی لیبی» و دولت شرق لیبی (تحت امر خلیفه حفتر) چند سال بر سر قدرت در این کشور جنگیدند و پس از یک سال درگیری شدید که منجر به پیشروی‌های دولت وفاق به پایتختی طرابلس شد، مرداد ماه گذشته آتش‌بس اعلام کردند.

اواخر اسفندماه سال گذشته دور جدید گفت‌وگوهای سیاسی لیبی در شهر ژنو سوئیس، با نظارت سازمان ملل متحد با هدف بررسی نامزد ریاست دولت موقت لیبی برگزار شد و «محمد المنفی» به عنوان رییس شورای ریاستی و «عبدالحمید الدبیبه» به عنوان نخست‌وزیر دولت انتقالی لیبی انتخاب شدند.

بیستم اسفندماه ۱۳۹۹ کابینه «دولت وحدت ملی» رأی اعتماد پارلمان این کشور را کسب کرد و ۳۵ عضو کابینه «عبدالحمید الدبیبه» موفق شدند رای اعتماد ۱۳۲ عضو پارلمان را به دست آورد و تنها دو نماینده به این کابینه رأی ممتنع دادند و ۳۶ نماینده نیز غایب بودند.

رسانه‌های لیبیایی اخیرا  گزارش دادند که اظهارات «ریچارد نورلند» سفیر آمریکا در لیبی درباره مسائل داخلی این کشور باعث عصبانیت مقام‌های لیبی شد.

آمریکا و نیروهای ناتو در سال 2011  به مراکز فرماندهی لیبی در زمان حکومت «معمر قذافی» حملات سنگینی کردند که طی آن غیر نظامیان لیبی نیز متحمل خسارات فراوانی شدند.