۰ نفر

عدم واکنش ناتو به پیشنهاد پوتین

۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۴
کد خبر: 539237
عدم واکنش ناتو به پیشنهاد پوتین

یک مقام ارشد روسیه از تعجب این کشور درباره عدم واکنش ناتو به پیشنهاد رییس جمهور روسیه برای ثبات راهبردی سخن گفت.

 به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه، در اظهاراتی از تعجب مسکو از عدم واکنش به پیشنهاد «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه، برای ثبات استراتژیک خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ این مقام ارشد روس در بخشی از اظهارات خود گفت: «ما از تماس‌های ریاکارانه اتحادیه اروپا و ناتو مبنی بر عدم خروج از معاهده آسمان‌های باز متعجب شدیم. این تماس‌ها در اقدام متقابل ما در مقابل واشنگتن برای خروج از این معاهده انجام شد.»

او که این اظهارات را در کنفرانس خبری بین‌المللی امروز (پنج‌شنبه) خود مطرح می‌کرد، افزود: «وضعیت منطقه از لحاظ ثبات استراتژیک بسیار نگران کننده است. خروج یک‌جانبه واشنگتن از پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان‌برد باعث آسیب جدی به کل سیستم کنترل تسلیحات موشکی هسته‌ای شده است. از همین رو از عدم پاسخ ناتو به پیشنهاد پوتین برای مقابله با استفاده از چنین موشک‌هایی، بسیار متعجبیم. رییس جمهور روسیه اعلام آمادگی برای راستی‌آزمایی خود را بیان کرد، اما از سوی غرب نادیده گرفته شد.»

در ماه اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۱۳۹۹) پوتین پیشنهادی برای جلوگیری از افزایش تنش در اروپا مطرح کرد. او به طور خاص اعلام کرد که روسیه آمادگی عدم استفاده از نوع خاصی از موشک‌هاd خود را در اروپا دارد؛ در صورتیکه اقدام متقابل از سوی ناتو نیز صورت گیرد. ناتو به تازگی با رد این پیشنهاد مدعی «آمادگی برای مذاکرات معنادار کنترل تسلیحات و گفتگو برای بازسازی اعتماد متقابل» شده است.

روز گذشته نیز ولادیمیر پوتین، در مصاحبه با شبکه ان بی سی روسیه، از نگرانی خود در ارتباط با ایجاد زیرساخت‌های نظامی ناتو در نزدیکی مرز‌های روسیه گفت و ابراز امیدواری کرد عقل سلیم و تمایل به توسعه روابط سازنده در نهایت غالب شود. او همچنین در حالیکه چرایی وجود این نهاد را زیر سوال می‌برد، اعلام کرد: «ناتو یادگاری از دوران جنگ سرد است».

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، پیشتر طی اظهاراتی در جریان کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا با بیان اینکه هیچگونه تهدید نظامی مستقیم و یا تهدید حمله نظامی قریب‌الوقوعی علیه هیچ یک از متحدان ناتو از سوی روسیه و چین مشاهده نمی‌شود، گفت: «این امر حاصل تلاش‌های ائتلاف ناتو است.»